Tuesday, January 30, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 8....... TRANSIT PERTAMA SELEPAS MATI


Bila sampai janjinya dan rezeki kita pun dah habis , roh kita pun dicabut oleh malaikat-maut..........tiada siapa pun sukakan pada mayat.........cepat2 diuruskan untuk pengkebumian.......dan mayat terus dibawa ke transit pertama di alam akhirat yaitu kubur 6'x3'x6' ......itulah saja keluasannya............belum lagi menemui dalam sejarah manusia,orang kaya menempahkan kuburnya seluas 10 ekar.
Rasulullah SAW berpesan sesungguhnya kubur adalah rumah pertama dari rumah di akhirat, siapa yang selamat di dalamnya maka apa yang selepasnya lebih mudah baginya, apabila dia tidak selamat didalamnya apa yang selepasnya lebih buruk darinya. Ada golongan manusia yang dikurniakan satu kerahmatan oleh Allah SWT kepada mereka, apabila suasana di alam kubur itu di dalam keadaan yang menakutkan, tiba-tiba mereka terlepas daripada pertanyaan oleh malaikat Mungkar & Nakir.
Berdasarkan hadis Rasulullah memang terdapat beberapa golongan yang tidak disoal di dalam kubur, antaranya adalah :
Murabit,Mati Syahid,Pengamal Surah Al-Mulk,Mati pada Malam atau Hari Jumaat,Mati sebab sakit Perut dan Para Siddiqin.
Jangan pandang sewenang2 fitnah kubur...........takut dan mengerikan.......pohonlah berdoa supaya kita dijauhi dari fitnah kubur...........saya pun gerun nak mencatitkan ........moga kita di selamatkanNya.........insyaallah , amiinn

No comments: