Thursday, January 4, 2018

MEMOIR SEORANG PESARA....NO. 95....HIDUP DI HOSTEL,MACAM2 KERENAHNYA




Kali ni nak coretkan satu artikal kehidupan kami di hostel.....satu ketika dulu....masa tu buas2 belaka,tak takut kat sapa........kami reka hidup kami sendiri2....mengaji kami tak segan,bermain tu pilihan utama.
Di satu malam,bugle kem gurkha dah berbunyi......semua dah masok tidor.......ada dah berdengkor,bunyi macam hantu mengusek.......hantu jepun dan hantu benggali banyak berkeliaran di sekeliling asrama kami.......
Perut ku rasa lapar......diam2 aku ke katil Suid,kawan baik ku.......aku beri isyarat ....kami ada kod isyarat bebagai2......dia bangun,belum lena lagi....aku berbisik di telinganya
-Id ,jom kita keluar pekan,aku lapar,kita pi beli kueh-teow
-OK ,aku pun lapar
-Veerasingham dah tidor,bilik head-prefect pun gelap
Kami berjalan tip-toed supaya tak sapa boleh mengesan.....
pi nak curi basikal Ah Tat.......tapi dia kunci malam tu.......berjalan saja lah............to cut short......kami sampai ke pekan ,dan tak jumpa sesapa yang mengenali kami........operasi sebegini dah biasa bagi kami..........kalau gagal ,esok mesti kena rotan
Dah dapat dua bungkuih kueh-teow , kami terus beredar.......pi makan di dalam gelap belakang restoran di jalan Petri........habis makan ,rasa dahaga......kami telan saja air Paip JKR..........mission kami dah possibble........bila balik Id ajak skodeng couple2 di padang golf........ok kami menyusur ke padang Sungai Petani Golf Club..........tak ada couple malam tu........pasai esok hari kerja..........malam minggu ,banyak couple.........balik sampai kehostel,terus kebilik air......betembong dengan prefect.
- Aih, masih tak tidor ?
-Sakit perut brother......spontan aku jawab,sambil berlakon memicit2 perut......Suid temankan saya,takut hantu jepun.
- Mau ubat sakit perut ?
-Thank you,tak payah........tak di dah saya keluarkan SHIT saya berlambak2
-What you ate lately ?
-Kueh-teow
-where did you get it?
-My father brought to me,on his way to Penang......aku berbohong saja padanya.
-Quickly wash yourself and go back to sleep.........tomorrow there will be an assembly, headmaster will cane two boys caught smoking.........do you want to be caned?
-Why brother , cane for stomach-ache ? ....he laughed loud

No comments: