Tuesday, January 16, 2018

MEMOIR SEORANG PESARA....NO. 102.....OLD BLACK JOE APABILA DIKOREK DAN SELIDIK.......KURANGNYA KEMANUSIAAN DI SISI SOUTH AMERICAN



Lagu ini dinyanyikan dari perspektif budak hitam tua bernama Joe. Dia hampir mati. Dia sedih kerana kesemua budaknya, anak-anaknya, mereka menghabiskan masa bersama di padang kapas, bahkan anak-anak hamba yang lebih muda yang memegang lututnya - semuanya mati dan pergi.
Ini lagu sentimental mengenai perhambaan, yang ditulis oleh seorang pelukis putih dan direka untuk membuat orang kulit putih melupakan rasa sakit sebenar perhambaan - kekejaman penilik dan tenaga kerja yang dipaksa, kesakitan yang timbul apabila pedagang hamba memecah keluarga, hamba yang mati kerana mereka bekerja keras, kurang makan, dieksploitasi secara seksual, dan kejam dipukul. Itu bukan SEMUA perhambaan, tetapi ia merupakan elemen penting bagaimana perhambaan antebellum bekerja di AS Selatan, dan ia adalah unsur-unsur yang sudah tentu, dalam kesusahan anti-perbudakan antebellum, terutamanya naratif yang ditulis oleh Frederick Douglass , Henry "Box" Brown, dan lain-lain.
Lagu ini mahu kita melupakan semua itu. Ia mahu kita, dengan luar biasa, untuk berfikir bahawa perhambaan untuk Joe hitam tua adalah perkara perasaan "muda dan gay" di bidang kapas, dan persaudaraan dengan kawan-kawan di sana. Perhatikan bahawa walaupun lagu itu menyebut bidang kapas, ia mengatakan apa-apa tentang kerja. Perbudakan adalah, di bawah, satu bentuk buruh yang teratur di mana orang kulit putih memunyai badan orang kulit hitam (sebagai harta benda: harta yang boleh bergerak) dan mempunyai hak undang-undang untuk mengeluarkan buruh dari badan-badan itu, semua dalam perkhidmatan menghasilkan kapas, tembakau, dan tanaman tunai lain dan membuat keuntungan dari perusahaan itu.
Lagu itu mahu kita melupakan semua itu. Tetapi ia juga mahu kita kekal, sentimentally, dalam kesakitan seorang hamba tertentu. Ia meminta kami merasakan baginya, dengan gigih. Tetapi ia tidak meminta kita untuk merasakan nasibnya yang sebenar - perkara mengenai buruh, penganiayaan, dan keluarga yang telah saya jelaskan di atas. Sebaliknya, ia menyesatkan perhatian kita dan meminta kita untuk merasakannya semata-mata pada tahap manusia: dia seorang lelaki tua yang sangat kesepian yang rakan-rakannya hilang yang dia merindukan untuk menyertai mereka.

No comments: