Sunday, February 22, 2009

CITARASA DAN RESEPI NEGARA & JUGA BANGSA

CITARASA DAN RESEPI NEGARA DAN JUGA BANGSA


Dah 3 hari aku menyepi.Rasa malas nak tuleh.Rasa bosan nak berkata.Rasa meluat melihat berbagai tragedy.Rasa macam hidup di Negara Afrika.Bergomoi tak tentu pasai.Nak bangunkan tamaddun,tapi masing2 haloba.Sifat mazmumah berselaput di diri.Kokok berderai2,ekor bergelumang taik.Mula2 bau masam-manis,selepas tu busuk macam taik.Celaru sana,celaru sini.Rioh-rendah memusuhi.Tapi masing2 sepi untuk membaiki.Lidah kelu dalam lior basi.


Penyakit ‘menggila’ menyerang dan nampaknya sampai kiamat pun tak selesai.Kalau tak ada tindakan merawat segera,penyakit akan jadi lebih parah.Lepas itu hidup semua tak akan senang.Macam di Kompuchea dulu.Macam di Vietnam dulu.Macam di Gaza sekarang.Macam di Palestin sekarang.


Rakyat macam terperangkap.Macam berada di kangkang gergasi.Apa ada pada mereka ? Ada teloq pun dah tak berfungsi.Apa mereka mau ? Mereka mau sesuap nasi.Kalau beri mahligai pada mereka , mereka tak bisa nak maintain.Dangau buruk sudah cukup untuk berteduh.Mereka mau supaya ‘lalat dan langau’ tak mendekati mereka.Mereka mau dengue dan chikungunya dibasmi.Mereka mau pemimpin berkerti mulia.Mereka mau pemimpin pandai mehusabah diri.


Mereka mau keburukan,kekejian,kezaliman,kebobbrokan,keaiban tidak bersemadi dalam perut pemimpin.Itu pun belum habis lagi.Masih banyak lagi.

2 comments:

Unknown said...

Harap ayahanda pak cha tidak bosan dan malas lagi untuk menulis di ruangan blog ini.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

adura,

Nama anakanda macam nama watak sastera klasik.Sedap di dengar.

Insyaallah ayahanda akan cuba menulis,kerana inilah saja satu saluran untuk berdakwah.

Dalam semua bentuk dakwah inilah saja cara yang ayahanda mampu.

Ayahanda suka kalau pembaca blog boleh memberi komen.Boleh buat koreksi segala kesilapan ayahanda.

wassalam.