Tuesday, January 5, 2010

KENTUT


KENTUT

Seorang sahabat ku (W.Soeharso) dari tanah seberang menulis sebuah sajak panjang tentang korupsi.Aku Cuma nak selitkan sedikit pandangannya tentang korupsi.Kita sebutkan sebagai rasuah.Mengikut kawan ku itu ,rasuah itu sebagai kentut.Setiap ruangan perhimpunan semestinya berbau kentut.Bau kentut menempel disetiap
perhimpunan.Lantainya,dindingnya,atapnya,pintunya,jendelanya,mejanya,kerusinya.Bau kentut juga sudah menyatu dengan keringat diri masing2.Setiap hari orang berkentut bersama. Dan bersama pula menikmatinya.Kentut bukan lagi aib.

Bau kentut cukup meyengat.Membolos masok setiap lubang hidong.Baunya sudah mencemari udara negeri.Kentut menjelajah setiap lubang.Lubang mulut dimasuki.Apa bezanya lubang mulut dengan lubang kentut.Masing2 hak sendiri.

Dalam N3 aku yang dulu,aku telah syorkan supaya rasuah itu dinamakan babi.Mungkin dengan namakan babi ,mereka tak makan rasuah (babi).Semua ini membawa mimpi ngeri dan membaham juzuk2 rohani.Membelasah setiap urat dan daging.Memusnah sanubari.

1 comment:

YB said...

Salam ayahanda

Dalam syurga penghuninya tak berak, malah kentut pun idak. Jadi org rasuah tak ada dlm syurga...