Friday, August 6, 2010

RAMADHAN ENTRI 2

Dengan nama Allah , 99 semuanya


Kita bukan nak ikut cara Imam Muda makan............nak ikut sunnah Rasullullah.........bukan nak makan masakan rekaan moden..........nak makan makanan tanpa campor itu dan ini........yang tak merbahaya pada badan.
ENTRI 2

Rasulullah tidak memakan buah-buahan selepas memakan gandum, roti atau makanan berat sebaliknya Rasulullah memakan buah-buahan sebelum makan makanan berat, gandum atau roti.
Rasulullah akan tidur sejam selepas makan tengahari.
Rasulullah melarang manusia untuk meninggalkan makan malam. Barangsiapa yang meninggalkan makan malamnya dia akan dimamah usia dan tahap kolestrol dalam darah dan badannya akan berganda.
Dalam Kitab Al-Quran ada melarang manusia untuk makan makanan darat bercampur makanan laut misalnya seseorang yang memakan nasi berlaukkan sup daging lembu maka ia tidak digalakkan untuk mencampuri makanan tersebut dengan makanan laut misalnya udang, ikan dan sotong. Walau bagaimanapun, bercampuran makanan ini (antara makanan darat dan makanan laut) tidaklah boleh dianggap haram apabila dimakan bersama cuma ia mungkin membahayakan kesihatan.
Nabi Muhammad SAW pernah melarang para sahabat dan umat manusia daripada makan ikan bersama susu kerana ia akan menyebabkan si pemakan mudah untuk mendapat penyakit. Berikutan perkara sedemikian, para ilmuan nutrisi telah membuat kajian dan menemukan keputusan bahawa dalam makanan darat mempunyai ion+(Positive Ions) sedangkan dalam makanan laut mempunyai ion-(Negetive Ions), jika kedua-dua jenis makanan ini bercampur maka akan terjadinya tindakbalas biokimia (Biochemical reactions) yang aktif dalam tubuh sekaligus mampu menyebabkan perut dan usus rosak dengan teruk.
Salam melebar senyum..................srengenge suka makan ulam-ulaman

2 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Ayahanda

tazkirah yg menarik ni
terima kasih

Wassalam

Aki44 said...

Salam Ayahanda,

Satu tinjauan yg mengujakan.

Di Mesia nih dicampakkan macam2 ke dlm satu periuk/belanga/kuali, amacam nak buat nih. Mek2 kita kena bagi kursus refresher lah