Monday, May 18, 2009

CUMA DARI NYAMOK KEMETOT

WABAK CHIKUNKUNYA….Cuma dari nyamok kemetot


Walau apa pun kita kena redho pemberian Allah.Cuma kita ikhtiar mengatasinya.Oleh kerana aku seorang victim dari penyakit yang ramai kenalinya sebagai demam cikgu Ya,ingin ku coretkah sedikit kisahnya.Sebulan aku diserangnya.Kini di daerahku dan persekelilingnya boleh dikatakan kawasan wabak.Selang satu rumah adalah victimnya.Yang aku tau semuanya orang tua-tua.Sebelum ini hospital tambah 2 buah wad,dan sekarang banyak yang tak pi ke hospital.Berubat di klinik swasta.Ada yang berubat sendiri : minum air 100 plus atau pun air nyiok.Semua dah tau kena minum air banyak-banyak.Selain demam habeh sendi sakit dan tak berfungsi.Aku selama 3 hari tak boleh bergerak.Macam tongkai kayu.A hard days night,I had been sleeping like a log.Kata2 itu dari The Beatles 1960.


Selepas itu bila bangkit rasa pening.2 hari selepas itu hilang peningnya.Lengoh sendi2 masih tak reda.Kemudian rasa lupa-lupa perangai macam orang bodoh.Nak kata sesuatu tak boleh.kerana lupa.Bila sembahyang ( sembahyang duduk) lupa nak membaca dalam sembahyang.Tunggu lama2 baru boleh baca.


2 minggu berjalan macam Charlie Chaplin.Kena pakai tongkat.Badan mula rasa gatal2,naik biji2 halus.Kemudian dua tapak kaki dan tangan mula menggelupas kulitnya.Bila kesan biji halus mula menghilang, mula pula terasa kedua tapak kaki dan tangan macam dicucuk2 oleh jarum.Sakit tapi serangannya datang sekali-sekala saja.


Kini aku tak stabil lagi.Ada sikit2 lengohnya dan rasa bodohnya.Deman ni ada 3 kategorinya : seminggu,sebulan dan tiga bulan.Sekarang aku berpantang.3 benda yang di nasihat oleh pihak medic: nenas,pisang dan daging.Yang lain semua aku kebas.


Semua penyakit ada ubatnya,kecuali mati.
Bye,bye chikunkunya.

No comments: