Wednesday, May 27, 2009

ONE DAY WHEN WE WERE YOUNG

ONE DAY WHEN WE WERE YOUNG


Semua bermula dari muda.Lepas tu baru jadi tua.Ada orang tua awal,ada juga muda sampai ke tua.Malu kalau kata tua.Nak muda sokmo.Dia ikut nafsu.Dia ikut hati .Dia ikut dunia.Dia ikut syaitan.Permusuhan syaitan amat nyata.Manusia tak kenai musuh.Tabiat syaitan memusuhi manusia selama2nya.Syaitan tak pernah lalai.Yang lalai manusia.Waspadalah syaitan akan mencari jalan memperdayakan kita.Dia cukup keji.Turut menyertai syaitan ialah nafsu dalam diri.Itulah laluannya yang selalu terbuka.Payah nak memerangi dan mengalahkannya selagi nafsu menjadi perdana menterinya.


Usirlah syaitan,engkarlah dakyahnya.Tolak propagandanya.Kenali lah tipu dayanya bila mendekati kamu.Jangan takut dengan ajakan,kerana dia ada muslihatnya.Carilah perisai supaya dia tak boleh menembusinya.One day when we were young,today when we are old.We need power to fulfill selt-interest in the will of Allah.Re-new our life,surrender our souls .Keep on marching.The day will come.

2 comments:

Leenoh said...

Salam Pak Cha.
Semua orang terpaksa melalui proses menjadi tua. Umur semakin pendek, badan semakin tua, kubur semakin dekat.
Cuma manusia cuba mengelak walaupun mereka tahu ianya tidak boleh dielak.
Kalau dah tua tidak mahu mengaku tua, terpaksalah syok sendiri rasa diri masih muda.
Memang betul syaitan adalah musuh kita yang nyata.

NGINAP SRENGENGE said...

waalaikomsalam.

sdr.leenoh,

setakat la ni aku banyak nak pikiaq tentang mati.Syok dunia tak tara mana.Kita dah hampir lalui semua itu.Pikiaq punya pikiaq leceh sungguh dunia.Macam Nabi saw ajar kita.Kita nak dunia buat bekalan akhirat saja,tapi bimbang takut dunia eksploit kita.Kena waspada.Kena hati2.Syok dunia tak sama lazat ibadat.


sdr. leenoh ada satu blog dari Makkah.Aku hari2 online.Gambar2nya banyak.Aku dah jadi member.rajin juga buat komen2 nostalgia.Tuan punya blog panggil aku ayahanda.Dia masih muda.Bolehlah tumpang sekaki,boleh juga berdakwah.

clik : http://manzlie-makkah.blogspot.com