Sunday, May 31, 2009

GAI-MANA KELIAN ?

GAI-MANA KELIAN ?


Semua berubah , dan harus semestinya berubah.Bila diri disambut dengan usia tua , pasti segala2nya terubah dan diubah.Karektar kita berubah.Rasa ingin tahu nampak lebih hebat dari kecil2 dulu.Juga ku rela memaafkan sesapa saja , untuk dapat dipercayai dan ingin sekali bersamaan dengan mereka.Biarlah kelmarin,hari ini dan esok berlalu dan berlalu , tapi kita jangan berhenti.


Yang dah berlalu kelmarin , aku bersama anak menantu ku , bergerak dari srengenge kealam Kuala Nerang.Dua kenduri di sana : Pak Lang Hadi dan Ustaz Yob/Odah.Banyak kaum keluarga dapat bertemu , yang tua dan muda.Yang muda2 majoritinya aku tak kenai.Mereka dah besar panjang.Aku makin tua makin kemetot.Dan warasnya pun turut merosot.


Biarlah kelmarin berlalu tapi perjalanan ku tak akan berhenti.Perjalanan panjang dan tak habis2.Itulah satu anugerah Allah untuk kita.Sambung menyambung dan Abadan abada di sana nanti.


Semoga esok embun menitis dengan jernihnya.Semoga fajarnya menyinsing dengan kehangatan matahari.Biarlah cuaca datang dengan kecerahannya.Pohon hati dengan suasana ketenteraman,dan pikiran dalam keadaan waras.


Seharian kelmarin kabut dan awan menyelimut matahari sampai ke petang.Matahari masih malu2 dan tidak angin yang datang membisik syahdu.Hari ini diriku disambut dengan usia tua.Dan besok akan berlalu begitu juga.Aku tak akan berhenti. Gai-mana kamu kelian ?
ALLAHUAKBAR

No comments: