Wednesday, May 13, 2009

PENYAKIT LAMA DAH KEMBALI

PENYAKIT LAMA DAH KEMBALI


Al-kisah teringat aku pada cerita2 lama.Dalam cerita2 lama banyak memberi ibarat dan tunjuk ajar dalam semua hal.Di didik masyarakat supaya tak berhingus.Dulu masyarakat kita di kelas yang terbawah,tapi ilmu tradisi membuatkan bangsa di minda kelas pertama.Kini penyakit lama kembali pada bangsa kita.Pada bangsa satu Malaysia.Sikap kemarok mencampakkan satu Malaysia dalam kebinasaan.Dulu british menaklok Malaya bermula dari perak.Penyakit yang bernular dari perak ini juga akan menular.Kalau dibiarkan.


Singapura di langgar todak (ibaratnya tinggi),diselamatkan oleh akal budak.Kini kita perlukan akal budak untuk selamatkan satu Malaysia.Demokrasi macam tak boleh diharapkan.Islam hadhari jauh sekali.Pak lah hilang dalam semua iklimnya.Yang tinggal Al-quran dan Hadis.Itu pun tak dak sapa nak rujuk sebagai pedoman.


Penyakit lama dah kembali.Hasad dengki dan benci membenci bermula dari atas dah menular ke bawah.Penyakit ini jadi pisau cukur.Dan dia akan mengikis nilai2 agama.


Pergilah ke Mesir,ke China,ke Indonesia.Kita boleh lihat pyramid,tembok besar dan borobador.Mendatangkan hasil yang lumayan pada negara2 tersebut.Hasil pelancongan.Rakyat bergembira dapat duit.Tapi depa tak tau semua itu adalah dari hasil kezaliman firaun,raja2 dulu.Mendera tok nenek mereka membina pyramid,tembok besar dan sebagainya.Kalau depa tau ,depa tak akan berasa bangga.


Lihat dan renunglah dalam diri kita.Hakiskan penyakit lama.Syaitan menggunakan berbagai cara memusnahkan nilai manusia, mensemarakan hasad dengki,benci membenci dan meng-upgrade-kan kezaliman.

No comments: