Monday, June 1, 2009

SETIAP DETIK SEMAKIN TUA

SETIAP DETIK SEMAKIN TUA


Dah ku katakan biar kelmarin,hari ini dan esok berlalu,tapi kita jangan berhenti.Itulah maknanya benda2 lain akan berlalu dan pergi,walhal manusia akan meneruskan hidup tak henti2nya.Mati kita cuma anugerah supaya boleh menyambungkan hidup buat selama2nya.Pikiaqlah tentang dunia yang sudah tua dan hidup penuh dengan beberapa kejutan.Mau belajar jadi manusia.Kita bukan sekejap ada,sekejap tiada.Adanya kita ini paling istemewa.Bukan sekejap,tapi selama2nya.


Penghalang besar kita ialah nafsu.Nafsu itu musuh yang ada dalam diri.Permusuhannya itu ibarat satu penyakit yang payah diubati.Tapi manusia cukup kasih pada nafsu.Kerana nafsu tak nampak keburukan diri sendiri.Kita cuaikan diri.


Cuba tengok tak berlaku sesuatu maksiat,kejahatan dan kebinasaan melain kerana nafsu.Nafsu ialah juga penggerak kebaikan.Kena pandai kawal dan didik Sekatkan ia supaya tidak melampaui batas.Engkarkan dari jalan murka Allah.Cuba kuasainya dan perjinakkan.Bukan senang , susah yang amat2.Macam nak jinak binatang liar.Lebih hebat dari itu .Tegahkan apa yang dia mau,bebankan dia dengan ibadat dan minta tolong dari Allah.


Nafsu goda kita 24 jam,Macam perkhimatan shell dan esso 24 jam.Klinik2 juga ada di buka 24 jam.Berapa jam boleh kita khidmat mendidik nafsu pula ? Aduuuuh , a great challenge . Dengan dunia yang semakin tua dan hidup yang penuh kejutan , sukar yang amat2 untuk belajar menjadi manusia.


Wallahuklam.

1 comment:

Anem Arnamee said...

Salam ziarah..

tertarik ngan entri ni..tegas tapi lembut;)