Thursday, June 18, 2009

HIDUP YANG ABADI

DEKAT NAK MATI

Semua manusia akan mati.Semua benda akan mampuih.Tidak ada benda akan hidup selamanya.Ada tarikh lupusnya.Setiap barangan la ni pun ada tarikh matinya.Mati dan mampuih sama maknanya.Akan binasa semuanya.Kerajaan2 besar dulunya semua dah mati.Orang2 ternama dulu pun dah mati.Hero2 dulu pun dah tak dak lagi.Allah tak akan simpan sesapa saja.Walhal kekasih agongnya,nabi saw pun dijemputnya .Nabi saw juga turut wafat.Jadi apa kita semuanya ? Megah macam mana , kuat macam mana , hebat macam mana , popular macam mana,cantik macam mana,kaya macam mana, dan beribu lagi macam mana pun,akan mati juga akhirnya.Cuma kita ni sedar dengan tak sedar saja.Kita terhijab oleh kuasa,kebendaan,duit,dan kebodohan kita sendiri.Kecantikan diri juga membawa musibah .Dalam laluan kita ,kita di hurung oleh kebodohan .Orang cerdik dihurung oleh kebodohan,orang kaya dihurung oleh kebodohan,orang ternama dihurung oleh kebodohan,orang berkuasa dihurung oleh kebodohan.Sikit sangat yang dihurung oleh kecerdikan.Orang cerdik tak hebat di dunia.Orang cerdik tak berkuasa di dunia, orang cerdik tak kaya di dunia,orang cerdik tak perlu masok 10 universiti.Orang cerdik ada phdnya sendiri.Orang cerdik tak tamakkan dunia.Orang cerdik tamak pada akhirat.Dunia dia jeling saja,tapi akhirat dia sambar.Kerja dunia dia tak berapa pulon,kerja akhirat dia pulon tunggang langgang.Tungging terbalik.Jadi kita janganlah bodoh.Cakap kita cakap bodoh.Kerja-buat kita kerja-buat bodoh,impian kita juga bodoh,matlamat kita juga bodoh.Cuba check tengok di mana kebodohan kita dan dimana kecerdikan kita.Check amal maaruf dan nahi mungkar.Kalau tak silap aku, ada kata2 yang memberi manfaat……..rumah kata pergi,kubur kata mari.

Orang politik heboh dengan kerajaan.Berbagai jenis dan bentuk kerajaan.Bermacam dan berbagai lagak mereka.Nak cari pengaroh.Nak cari kuasa.Nak apa saja.Biar rakyat tertipu,rakyat ikut apa saja.Ciptakan istilah2 besar yang rakyat tak tau apa benda.Masok bakul angkat diri sendiri.Depa lupa kerajaan di akhirat.Kerajaan yang berpandukan alquran dan hadis.Bukan kerjaan perpaduan.

2 comments:

Anonymous said...

GAMBAQ TU BANGKAI BERNYAWA.
CUKUP KESIAN.

NGINAP SRENGENGE said...

rakyat afrika telah diperbodohkan sekian lama.
yang kaya raya tak melihat yang papa kedana.
begitulah zalimnya manusia terhadap manusia.
mereka tak kenal manusia itu dari satu keturunan,atau mereka saja2 buatkan teori darwin.
manusia keturunan berok.
jadi berok lah mereka semua.
berok yang bodoh panjat pokok.
penohi planet of the apes.