Monday, June 1, 2009

JAUH OH JAUHHHHHHHHHH

JAUH PERJALANAN


Athlete dan ahli sukan berlatih bertahun bila nak bertanding dalam sesuatu acara.90 minit bagi bolasepak.10 saat dalam pecut 100 meter.Tapi bertahun,berbulan, setiap hari,setiap petang dan pagi berlatih.tanpa henti.Begitu sekali gigihnya.


Laluan kita ke akhirat adalah lebih jauh lagi.Sepatutnya ahli ibadat juga perlu gigih beramal kerana akhirat adalah matlamat kita.Entah berapa jauhnya surga kita tak tau.Stamina rohani mesti ada sekuat2nya.Entah berapa batang sungai perlu diharungi.Bagaimana perahu iman kita,tegoh atau rapoh ? Laut mungkin juga perlu ditempoh.Dalamnya tak sapa tau.Ombaknya cukup besar,berpuluh kali tsunami.Sekaligus pula angin dan ribut membelasah dengan lebih dahsyat.Berapa banyak dosa pula kita pikol.Terlalu berat sehingga putus urat kentut.Lagu mana nak diringankan kerana mungkin gunung yang nak di daki terlalu tinggi.Lebih dahsyat dari ujian pendaki2 gunung everest.Titi sirat juga terlalu sempit.apakah ilmu kita mampu membantu melintasinya.Bagaimana nak memenangkan kita,kerana hadiah surga dengan bidadari2nya yang indah2 menanti dan menanti.


Mengapa kita leka.Perjalanan sungguh jauh.Latihan rohani,iman kita,ibadat kita dan persiapan lainnya sudahkah di kumpulkan. Wah dosa kita , bagaimana ? sudah bersih,sudah taubat ? Terlalu banyak kerjanya , terlalu sedikit masanya.Iman masih tipis,ibadat masih sikit , Ilmu belum dicari .Dosa belum bertaubat . Masanya berlalu,berlalu.Lepas sedetik ke sedetik . Mengapa tunggu lagi,mungkin sat lagi kita akan mati.

No comments: