Friday, June 19, 2009

TAK SENANG DUDUK


TAK SENANG DUDUK


Dunia la ni kelam-kabut.Kelam-kabut cari makan.Kelam-kabut hantaq anak ke sekolah.Kelam-kabut di jalanraya.Kelam-kabut nak naik pangkat.Kelam-kabut ampu sana ampu sini.Kelam-kabut jilat sana,jilat sini.Kelam-kabut nak panjat lif . Kelam-kabut makan-minum habeh berak semelit.Kunyahan makan yang tak lumat tu lah menyebabkan semelit.Kelam-kabut buat projek,sehingga sekolah runtuh,stadium pun runtuh di t’ganu.Tengok pula masjid Kristal nak bertahan lama mana.


Dulu kelam-kabut istihar Islam hadhari,habeh duit juta2 anjur program.La ni sunyi sepi.Kote pun tak nampak.Berkokok pun tidak dengaq.Ustad2 hadhari diam membisu.Rasuah menjadi2 ,rasuah politik lah yang kencang.Tawar-menawar nak lompat sampai dekat puluhan juta.Pembunuhan,penderaan,penipuan,rampasan kuasa tak di hadhari sepenuhnya.Hadhari dah bertemu had harinya.Tak dak sapa pun nak sambung ilham Pak Lah.Malah Pak Lah di tahana turun takhta .Seolah2 di hina.Sehingga mantan piem keluar umno.Cuba hitong dah berapa banyak yang dia hina.Dia dulu pun pernah di hina.Hina menghina ni tak islamik langsung.Tapi berkokok pasai islam kalah ayam jantan.Semalam anak dia cakap pasai perpaduan.Suruh dia rujuk balik selama 22 tahun sapa yang dok pecah perpaduan.Perpaduan dalam Islam berkecai.Perpaduan melayu berkecai.Habeh jadi kelam-kabut.


Selepas jambatan bengkok tak jadi,kelam-kabut pula nak buat jambatan ketiga.Nasib baik Duli YMM Sultan tak setuju.Daulat Tuanku.Macam dulu jugalah kelam-kabut dengan berbagai corridor.Korridor utara,timur,selatan.Dok buat promosi tu dah habeh berjuta.Membazir sungguh la kita ni.Pembazir ialah sahabat syaitan.Sedialah tanggung di akhirat nanti.Itu duit rakyat.Nak minta halal kat rakyat,taubat tak buat.27 juta orang,termasuk yang kecik2 dan yang berhingus.Aku…aku mampuih tak halal.Aku nak tuntut setiap sen yang di bazirkan.


Semua tu buat tak senang duduk.Pungkoq gatai2,pedih2 dan lubang juboq terkemut2.Jadi tak selesa semena2.Kesot sana,kesot sini.Sereba tak jadi.Puas garu2 sana-sini baru nak lena.Dalam lena mai pula bapak iblis.Aku perasan yang boleh tidoq lena hanya timbalan pengerusi pas dan tok pa ali.Mimpi depa berdua cukup enak,berpelok2 dengan tunang baru mereka umno.Cuma keselesaan hidup dunia saja boleh mencari keselesaan di akhirat.Nasarudun dan Pa Ali boleh selesa dengan tunang baru.PM kita pun boleh tidoq lena,kerana altantuya mati bukan di bunuh.Dia mati kerana sampai ajal.Bila sampai ajal tidak ditangguh atau dipercepatkan walau sesaat.Anwar pun sama,boleh tidoq lena.Doktor kata juboq saiful tak robek.Saiful kena pandai jaga juboq , kerana banyak orang suka pancut air mani.


Wallahuaklam.

2 comments:

Anonymous said...

Lama pak cha menyepi???

NGINAP SRENGENGE said...

tak boleh online....ada haprak curi cable....jadi bodoh bila tak boleh ikut berita2 terkini.....sat ni baru pulih....termakasih pekerja2 telekom.