Saturday, December 13, 2008

FLY ME TO THE MOON

BULAN DAN JUGA ANGIN



Semalam malam sabtu 15 haribulan Zulhijjah,malam bulan penuh.Ia merupakan bulan penuh yang terbesar pada tahun ini.Ia menghampiri jarak yang terdekat dengan bumi.Aku dapat maklumat peristiwa ini akan berlaku dari berita NASA.


Bumi,bulan dan matahari berkait dengan gravity,yang mana menyebabkan kita berpusing2 mengelilingi matahari,sekaligus bulan pula mengelilingi bumi.Bulan mengambil masa 29.5 hari mengelilingi bumi.Dan orbitnya taklah bulat tetapi memboyot sikit.



Jarak bulan dari bumi cuma 238,855 batu (384,400 km).Dan pada semalam 15 Zulhijjah jaraknya cuma 221,560 batu (356,567 km)Jadi bulan membesar 14 % nampak di angkasa dan kerana itu ia memberi 30 % lebih terang dari biasanya.Aku dapat kesempatan melihatnya.Aku terbangun jam 2 hingga 3 pagi.Alhamdulillah.Ianya besar dan terangnya menakjubkan.Cuaca terang tanpa awan dengan angin kemarau di Utara Malaysia cukup dingin memberi makna tersendiri pada aku.Ku renungkan srengenge.Ia tetap tersergam hudoh macam hantu.Rasa macam nak nyanyikan lagu Hindustan dan melompat ke sana ke mari bersama dengan bidadari malam.Mengheret mereka turun-naik srengenge.


Sudah tentulah air laut akan naikLautan akan ditarik oleh gravity bulan dan matahari.Kerana bulan dengan jarak terdekat,air pasang akan berlaku.Ahli sains memanggil phenomena ini ‘perigean’.Kalau jaraknya menjauh dari bumi ia dipanggil ‘apogee’. Kalau direnung di tepi laut sudah tentu perasaannya berlainan sekali dengan renungan ku di kaki bukit srengenge.Sudah tentu boleh meniti diatas air bersama2 bidadari pantai diekori oleh ikan2 duyung ke sana dan ke mari sepanjang malam.Aku boleh menggelunsur di atas permukaan air macam si glider.Mungkin aku akan bertasbih dan bertahmid memuji kebesaran Allah…..Allahuakbar.

No comments: