Friday, December 12, 2008

KWEK-KWEK-KWEK

KWEK-KWEK-KWEK


Itu bunyi itek.Kwek sana kwek sini.Kwek-kwek-kwek.Orang kita pun banyak berkwek-kwek-kwek.Macam lagu mambo yang dinyanyi oleh P.Ramlee dan kumpulan Panca Sitaranya.Mereka semua berkacamata hitam.Berbeza dengan The Platters.Depa kadang2 saja berkacamata hitam.Tapi suara mereka lebih enak.Mereka semua keturunan macam Obama juga.

Nanti selepas 6 januari orang kita akan berkwek-kwek-kwek pula di Kola terangganung.Nabi s.a.w cukup bimbang bila umat kayaraya.Bila kaya mereka akan jadi sombong,bongkak dan amal berbagai dosa.Mereka sanggup berasuah untuk memancing undi.Mereka sanggup menipu.Akan muncul pula pengundi hantu.Macam selalu yang kita tengok dalam pilihanraya kecil.Ada yang lompat parti.Lompat katak kata mereka.Yang terkenal dengan lompat katak ialah Brahim Pasir Mas.Aku kadang2 suka orang macam dia.Tak malu nak bersuara.Tapi dalam semuanya ada batas.Dia juga bijak berkwek-kwek-kwek.Kekadang kwek-kwek-kweknya bisa menipu orang.Kena bijak berdolak-dalih.


Seperti aku pernah kata,aku cukup tak syok bila berlaku pilihanraya.Duit habis banyak.Dosa pun banyak.Rakyat turut bermusuh dengan sanak-saudara.Orang yang membatu-api pun banyak.Lepas mengundi depa semua berembus balik ke tempat masing2.Tinggal rakyat tempatan berperang sampai kiamat.Dah lebih 50 tahun inilah yang berlaku.Yang susah masih ujud.Yang senang menggendong harta.Bermula dengan tidak sudah2nya.Berpikiaq lah sikit wahai khalifah2 di bumi Allah ini.Kita ada hari penentuan.Kita akan berdepan dengan Rabbul-Jalil.

1 comment:

Shahrani said...

Brahim pasir mas pun ibarat katak yang melompat tanpa tujuan.