Monday, December 29, 2008

MERENUNG DI PAGI AWAL MUHAMRAM 1430

MERENUNG DI PAGI AWAL MUHAMRAM 1430


Alhamdullilah dapat kita menyedut udara awal Muharam.

Apakah 1429H yang berlalu memberi erti pada kita ? Banyak setbacknya ,banyak kecundang , dan berlalu dengan angin kosong.Benar kata Nabi saw ,”Hari ini lebih baik dari esok”.Maksudnya,melesetlah hidup ini seterusnya.Kalau hari ini tak dijagai dengan baiknya dengan takwa dalam diri,rugilah sisa-sisa hidup ini.

Ingin aku coret secara ringkas,tak guna tulis berjela2.I go straight to the point.Kita tengok yang jauh dulu,kerana gajah di tepi mata tak mudah nampak.Apa jadi pada Iraq dan Afghannistan? Di Afghanistan,Taliban dapat ditundukkan,di Iraq kerajaan Saddam pun sama.Tapi dengan jatuhkan Taliban mula tumbuh wayang dan pelacur di Afghan,dan ganja menjadi produk utama di sana.Di Iraq sapa sebenarnya jadi pemerintah,semestinya Amerika.Dulu cukup bangga kerana amerika bersama rakyat Iraq .Dulu kucup tangan2 askar amerika kerana Saddam dijatuhkan dan kemudian di bunuh.Walaupun berselindung di lubang tikus akhirnya orang kanan yang membocorkan rahsia dalam lubang tikus.Sampai hari ni rakyatnya berputih mata.Apakah nilai melempar kasut kat Bush memadai dengan semua itu.Dengan tak selesaan hidup dan kematian ratusan ribu rakyat dan termusnah segala infatruktur,bangunan,sekolah,hospital dsbnya.Ribuan anak yatim tak terbela dan dibela..Sapa yang padan muka ?

Di negara kita pula apakah potensi minda manusia kita , dengan kreabiliti media songsang.Di isi dengan berbagai masaalah songsang kepada bangsa.Memertabatkan berbagai perbezaan dari sudut pandangan agama.Mengikat minda Melayu dengan perkahwinan Mawi dan Ekin.Kalau pasai artis bukan saja pasai kawin,tapi bila bercerai pun heboh macam itu juga.Bila mengandung besok pun heboh macam itu.Orang lain pun menikah dan beranak macam depa juga.Anak berdozen2.Tak heboh pun.Kalau pasai artis semuanya jadi gossip.Dibongkar sampai ke seluar dalam.

Orang2 politik pula banyak yang berdrama.Apakah benar nak memakmorkan negara serta rakyatnya.Ngapa cetuskan propaganda2,nak memutar-belit minda rakyat.Ngapa nak kautkan banyak wang.Yang kita makan pun sepinggan nasi , harganya pun cuma RM 4.Tak ada kedai jual nasi sepinggan RM 4000.Roti canai pun boleh makan setakat 2 biji saja.Tak dah ada wakil rakyat boleh makan sampai 20 biji.

Kalau nak direnung banyak ada dalam kitab.Itu kata2 Allahyarham P.Ramlee.
SUBHANALLAH ALHAMDULILAH ALLAHUAKBAR

4 comments:

sufiah hashim said...

SELAMAT TAHUN BARU JUGA BUAT AYAHANDA PAK CHA. SEMOGA TERUS SIHAT DAN AKTIF MENULIS BLOG.

NGINAP SRENGENGE said...

Anakanda,

syukran diatas doa anakanda.
semoga semua mendapat perlindongan dari Allah.

Leenoh said...

Sdra Pak Cha.

Tujuan perkahwinan sebagai ibadat telah tersasar, kehormatan masjid juga telah tersasul.

Perlu membuat selakan buku fekah dan tauhid. Untuk mengulangkaji ikhlas dan cara memakmurkan masjid serta adab berada di sana.

Wassalam.

NGINAP SRENGENGE said...

sdr.leenoh,

ijab kabul telah di adakan di mesjid.Tapi pompuan yang hadzir masih banyak tak bertudung.

kita nak mencari keredhoan Allah.Tapi kita buat kerja yang Allah tak redho.

selagi manusia tak menuntut ilmu,selagi itulah ( tak tau apa aku nak kata ).

wassalam.