Sunday, December 14, 2008

KUKU LEMBU PUNYA PASAI.......TOSS AND TURN

TOSS AND TURN


Upacara haji dah khatam.Upacara korban dah tammat.Ada sikit2 lagi lebihan daging korban.Dah 3 hari aku tak makan daging.Yang aku pelekoh cuma ikan temenung ,tamban kering , sambal belacan dan ulam raja.Aku panggil ulam sidik sagraga.Ulam Mat Nisfu.Dengan kenduri korban,dengan kenduri kawin baru reda minggu ni.Mulai minggu depan kenduri bersambung semula hingga ke tahun baru 2009.Lepas tu tamat , budak2 pun akan pulang semula ke sekolah.Amboi,jenoh sungguh kenduri tahun ni.


Kerana makan daging terlampau banyak dan terlampau kerap,badan naik panas2.Nasib baik aku tak dak darah tinggiAfter hours couldn’t sleep . Toss and turn.Toss and turn.Kiri-kanan.Kanan-kiri.Baru selesa tidoq.Tahun ni aku dapat 10 batang kuku lembu.Aku balik proses : membakar,membersih dan merebusnya dengan api kayu selama lebih dari 8 jam.Masak sampai lembut jadi macam agar2.Bila makan teringat kat anak saudara ku di Semenyih.Rosli cukup gemar kaki kuku.Ya lah tak pernah rasa tak tau.Sekali rasa teringat selalu.Aku pun jumpa setahun sekali.Kalau nak memprosesnya sebatang dua tak memada.Kerana memakan masa yang lama.Sekurang2nya 10 batang baru balik modai.Kalau nak rasa mai umah aku raya tahun depan,insyaallah akan ada peluang memakan shoe-soup (sup kuku lembu).



Antara sup kuku yang paling sedap ialah sup kuku kibas.Aku pernah makan semasa pi ke Mekah dulu.Cicah dengan roti arab.La ni pun dok teringat lagi.Kedainya terletak di perjalanan ke Medinah.Kawan ku, Haji Adam yang bawa aku pi makan.Dia tau tempat kerana dia lama tinggal di sana.Dah jadi rakyat Saudi.Rumah dia dekat mesjid pun dah di reban.Dia dapat ganti-rugi.Berjuta juga dia gasak.Aku pun dah hilang perhubungan dengannya selepas itu.Dengar2 dia pindah ke Tanaim.Insyaallah,boleh bertemu kalau dengan Allah izin.
Nanti boleh toss and turn dengan kuku kibas.

2 comments:

Leenoh said...

Memang sedap, kalau rebus bubuh garam saja pun dah sedap tapi bakar dulu la, lepas kopek isi dia tu.

Apa pun saya tak pandai masak tapi suka makan macam Pak Cha kata tu, mengkalu cicah dengan air asam no one la, kalau makan di Mekah no wahid la.

Tapi la ni makan macam tu saya tak berani makan banyak dah, kalau makan kena bersama asam limau utk potong lemak yang boleh menaikkan darah, takut gak, nanti daripada tak dak darah tinggi, nanti betukak jadi ada, minta simpang.

Wassalam.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Daging korban tak memodaratkan .Insyaallah.

Nak sedap makan , korban lembu kampong.Lembu dedak sikit kurang enaknya.

Pernah aku makan dicampurkan belacan semasa merebus.Mazhab ni kurang popular , tapi rasanya aduh ada enaknya.Di cicah dengan 'air lawa'.Sejenis perencah asal dari keturunan Lahuma dan Jeha.

wassalam.