Friday, December 5, 2008

PERANG BESAR BESARAN

Bukan senang nak hidup dan bukan susah nak mati.Kita semua kena tau hidup dan mati.Kedua2 sekali.Bukan tau hidup tapi tak kenal mati.Kita tak boleh minta mati.Kita cuma mengharapkan mati bila tiba masanya,biar mati dalam iman.Tak guna mati tanpa iman.Tak guna hidup tanpa beriman.Tak guna hidup kalau tak mati.Tak menfaat mati kalau hidup tak ikut acuan Illahi.Hidup dan mati harus digabungkan.Macam mana nak gabung kalau hidup lain dan mati juga tak sama dengan hidup.Mati ialah lanjutan hidup.Harus kamceng.Kalau tidak , kalau berbeza , kalau asing2kan mana ada can nak bersekutu.Mati cuma sekejap.Hidup adalah lama,abadan-abada.Hidup tidak berkesudahan selepas mati.Bersediakah kita untuk hidup selepas mati ?



Kita banyak belajar untuk hidup di dunia.Kita jaga habis2an diri kita dengan berbagai vitaminnya dan what not.Serba mak-nenek kita makan untuk ketahanan diri.Tapi tak tahan jasmani kita dengan api neraka.Ubatnya berbagai dan vitaminnya pun serba mak-nenek untuk tidak terbakar dalam neraka.Pernahkah kita telan setiap pagi,setiap hari dan setiap detik ? Kita kurang belajar untuk mati.Kalau bertuhan pada Allah,ikutlah segala suruhanNya.Jauhilah segala laranganNya.Tapi orang melayu ni lembek.Kalau layu tentulah lembek.Mudah di tiup kesana sini.Mudah di sogok.Mudah sangat.Tak payah berperang besar besaran.Kena cari jalan bagaimana minda orang melayu akan berubah,kritis dan berdaya saing.Jangan nak cari pemimpin masa datang pun kena berasuah.Bangangnya orang melayu.
Apa yang kita mau ? Itu tak kena , ini tak kena.Bolehkah kita cari keredaan ? Bolehkah kita cari habuan tanpa keredaan ? Kita tersesat jalan.Kita ikut lorong2 yang berbagai dan tak tau yang mana satu arahnya.Kita tak ikut petunjuk.Kita miss road-signs.

No comments: