Thursday, June 25, 2009

HABIBI YA NOUR EL

HABIBI YA NOUR EL


Tiba-tiba bahasa arab terlintas di kepala ku.Ia bahasa Alquran sekaligus bahasa ahli Jannah.Orang buta Alquran kerana tak ambil berat mempelajari bahasa arab.Termasok aku juga.Kerana dunia , kita agong2kan bahasa inggeris.Rioh rendah mempersoalkan pentingnya bahasa inggeris.Semua bahasa penting,tapi yang terpenting ialah bahasa arab.Ada orang pandai arab , tapi tak merujukkan Alquran.Orang arab banyak yang menolak Alquran.Semacam orang yang mengaku dia Islam,tapi menentang hukum Islam.Nak menegakkan hokum hudud saja,tengok banyak yang menentang.Dalam sekelip mata rosak akidah mereka……..nauzubillah.Selalu kita tonjolkan cerdik-pandai si anu si anu.Sebenarnya dah tak berapa kerat yang benar2 cerdik-pandai.Banyaknya cerdik-pandai yang palsu.Sayogianya cerdik pandai lani , banyaknya tak terkenal di dunia ( seperti yang ku tulis dalam post aku yang dulu ).Yang otentiknya banyak tak terkenai.


Habibi ya nour el….maksudnya : My darling , you are the glow in my eyes.Yang tak paham inggeris sila terjemah sendiri.Kenyang kalau pandai menari walaupun letih ternganga.Itu bahasa orang muda dalam alam percintaan.Macam zaman 70an , zaman orang “Bobby”.Aku membesar pada zaman Charlie Chaplin.Juga pada zaman Doris Day,The Platters,Fat Domino,Pat Boone,Frank Sinatra.Golongan yang berbahasa arab pula yang membawa glow in the eyes berglamour dengan rentak Ummi kalthom.Kawan ku semasa di Mesir dulu giler punya cerita,boleh menonton sampai 10 jam.Orang giler yang banyak dari cerdik pandai.Semacam kependudukan di hospital Tanjong Rambutan.Banyaknya giler,yang cerdik pandai cuma beberapa orang doctor dan petugas.


Ada orang berpikiran besar,ada orang berpikiran sederhana dan ada yang berpikiran rendah.Dan tak pikiran pun ada.Boleh kita mengenali ini semua.Tengok apa yang diperkatakan mereka.tentang ilmu,tentang peristiwa atau tentang diri sendiri.Cuba buat analisa,andaian dan cubitan hati.Tentu sekali boleh kenal sapa mereka.Yang mana membawa glow in your eyes ? …..satu assignment yang agak berat.


Wallahuaklam.

6 comments:

Lisa said...

Masa kecik-kecik depa ajaq albab pintu, alsyaitan hantu.

Alhamdulillah, satu assignment yang mudah..yang membawa glow - anak-anak. Sentiasa mendoakan agar mereka menjadi anak-anak yang beriman dan beramal soleh.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

dear Ocean Girl,

terima kasih for visiting my blog.
I too had visited your blog , tetapi belum lagi hantar komen.

Insyallah dengan didikan yang sempurna mereka boleh memberi glow nour el.Saya turut mendoakan.

wassalam.

Leenoh said...
This comment has been removed by the author.
Leenoh said...

Salam.
Orang yang kelihatan pandai di dunia ini tetapi kerja buat depa bertentangan dengan ajaran Islam yang membawa diri ke jalan yang sesat, dalam Islam masih diistilahkan sebagai jahil atau bodoh.
Sebab itu Islam hanya mengakui mereka yang pandai itu ialah mereka yang membawa diri dan masyarakat ke jalan yang mustaqim, jalan yang selamat sahaja yang disebut sebagai ulamak iaitu ulamak istilah sebenar dan hakiki bukan yang sebarangan.

Anonymous said...

i like arabic song!!! amazing!!

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

dear anon......,

select in the youtube there are varieties of arabic songs.....old and new.

Hope you enjoy there.