Monday, March 29, 2010

PUTERI D ALAM RIMBA


PUTERI DI ALAM RIMBA
Di tulis dalam 3 episode….……..Cerita jenis gedebuk-gedebak,seram dan penuh suspense.Pelbagai peristiwa sejarah di hidupkan semula…..( macam iklan pewagam zaman dulu).


Dah lama ku tuleh coretan ini.Tapi tak boleh publish dalam blog , kerana masih something wrong with the pot.Teknician dah mula mencuba baikan pada 28 Mac.tapi masih gagal.Nampaknya aku kena pi lagi ke TMnet ,Sungai Petani.

PELAKON : Ridwah Hanis dan Atikahnr
LOKASI : Pengkalan Hulu,Baling,Bongor,Siong,Memali ,Weng,Tanjung Pari,Bukit Sebelah,Chepir ,Kampong Dusun,Sik

Mobil WLF 8151 bergerak kekadangnya laju menuju diatas jalan bengkang-bengkok di banjaran Gunung Bintang.Rendah dari banjaran Titiwangsa.Pemandunya penuh senyuman harapan kerana ada seindah warna pelangi mengiringinya,selagi 4 tayar bergerak di aspal selagi itulah misi dan visi dipenuhi.

EPISODE AWAL


Dengan nama Allah,99 semuanya.


Demi masa membawa larinya sesuatu dengan paling pantas.
Dedulunya @ kekininya,sama saja.
Esok dan lusa sekata.
Dah lebih 11 hari barulah seram ngeri dalam diri merudum.Sebelumnya ,bila mengingati peristiwa dua dara menjelajahi tempoh hari cukup menggerunkan.Mereka mengambil lekoh yang jarang2 dilalui oleh orang belum tahu sejarah pahit.Belum mengenali peristiwa2 pahit yang terpahat dalam sejarah.


Hanis dan Atikah miss lebuhraya Gerik-Kulim-Butterworth.Ini laluan mudah untuk mereka sampai ke destinasi mereka.Hanya sejam lebih sikit mereka boleh sampai.Bila di Gerik nostalgia macam pernah ke Eropah.Negara orang Greek ialah Greece.Mungkin banyak orang keturunan Greek di sini..Kalau nak tengok orang Greek datanglah ke Gerik,Perak.Negeri Perak ni aneh.Dulu Ghee Hin dan Hai San bergadoh,akhirnya British ambil alih kuasa.Peristiwa yang lebih kurang sama berlaku sekarang ni.Kita tak pernah ambil pedoman dari sejarah.Pedoman Al-quran langsung tak kisah…astaqfirullah.


Hanis/Atikah ambik jalan Pengkalan Hulu/Baling.Dulu dari Gerik ke Keroh ( Pengkalan Hulu) dan terus ke Baling,jalan bukit berliku2 penuh dengan pengganas komunis.Kalau dulu mereka boleh di serang hendap oleh Chin Peng.Di kidnap dan di paksa berjuang bersama bintang-tiga.Kalau kehabisan minyak,atau tayar bocor,tiada siapa yang dapat menolong.Perut akan lapar,dan pada malamnya harimau dan gajah menjadi teman.Kalau hujan kabusnya tebal,harimau di depan hidong pun tak perasan.Alamak peritnya rasa.Alhamdulillah,mereka selamat.Mereka teruskan cergahan .Terlalu petang mereka tiba kat Baling.Assalnya perkataan siam, ban-ling.Sawakdikap.
Pai-nai-mairopang,
Tak kenai,tak leh tumpang.


Bersambung,ikuti seterusnya.

3 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Ayahanda

saya minat dgn ayat ni
'Pemandunya penuh senyuman harapan kerana ada seindah warna pelangi mengiringinya'

Wassalam

Anonymous said...

salam ayah,

huhuhuhuh..ye laaa ayah....betulll itu lah perasaan anakanda masa drive tu...cuma dok berselawat supaya hati tenang & dapat memandu dgn selamat....huhuhu...hanis balik seremban cerita macam2 cerita pada ibu & papa...tp hanis tak cerita ....cerita ni sahaja....

ibu & papa kirim salam pada ayah & mak...depa dua2 kata ikan pekasam tu sedap sgt...

Atikah said...

Salam Ayah,

perjalanan yang kami lalui memang menyeramkan... debaran usah dikata.... hanya salawat yang mengiringi perjalanan kami...