Tuesday, January 27, 2009

"HEY , BEDEBAH KAU" , "BERANI YA ?"

WHAT IS THE REALITY ?


Kita semua ada otak.Kita semua ada akal.Kita semua ada ilmu.Kita semua ada pelajaran.Kita semua ada sikit tinggi dari hewan.Dan kita boleh berpikiaq.Dan kita ada sejarahnya.Dan kita belajar tentang sejarah kita.Alas ! kita adalah manusia.


Cuba pikiaq apa kita dok buat setiap hari.Kita dok buat kerja tu senonoh atau tidak.Macam2 masaalah yang kita buat sesama kita.Kita jarang memberi laluan sempurna kepada sesama manusia.Kita memporakperanda hidup antara manusia.Kita menipu sesama manusia.Kita berasuah antara kita. Kita bergomoi antara kita.Kita menghina antara kita.Kita rela buat apa saja untuk menjatuhkan antara kita.Kita bisa gelak ketawa bila sesuatu menimpa antara kita. Kita sudi memalukan antara kita.Kita tingkatkan ego diri kita.Orang lain rendah darjatnya dari kita.Orang lain tak reti apa.Kita lah yang pandai segala2nya.Orang lain buat semua serba tak kena.Kalau kita salah sokmo kita nafi.Kita beri nafi apa saja.Lebih2 lagi dalam kes2 politik.Orang politik mudah menafi apa saja. Yang kenal kata tak kenal.Yang apa saja pun cepat2 dia nafi.Disiarkan secara public melalaui media-massa kalau dia ada kuasa.Kalau tak dak kuasa dia nafikan di mahkamah.Boleh dikatakan tak dak apa satu pun yang mereka membuat perkara2 yang dituduh. Cuma Chua Soi Lek saja yang berani .Dia mengaku apa dia buat.Orang lain lebih holier darinya.

Nyamok lebih bertanggung jawab.Dia tak nafi menyebabkan malaria.Dia tak nafi menyebabkan dengue.Dia tak nafi menyebabkan chikungunya.Pernah dulu seekor nyamuk yang tempang bertanggung jawab membunuh raja namrud.Dia mengerudikan otak namrud yang sombong.Juga masa itu tiada ubat seperti sekarang ni.Cuma dia mengarahkan rakyatnya mengetok kepalanya dengan kasut.Bila diketok dengan kasut dia berasa lega.Dan itulah juga yang Muntadar buat pada Bush.Malangnya tak kena.Kalau kena dah jadi cerita lain pula.


Jadi apakah sebenarnya kita ni ? Dalam Al-quran dan hadis2 Nabi SAW ada cerita2 berkaitan dengan manusia yang tarafnya lebih rendah dari hewan.Kalau lebih terok dari hewan,maknanya kita lebih terok dari anjing dan juga babi.Apakah taraf itu kedudukan kita ?....minta dijauhkan Allah dari sedemikian rupa…..rupa seperti nyamuk demam chikungunya pun kami tak mau.


Ya Allah tunjuklah kami jalan yang benar.Bila dah ada jalannya,mengapa kita tak ikut.Bedebah sungguh kita ni.

2 comments:

Leenoh said...

Sdr.Pak Cha.

Bila kita sujud kemaluan kita berada di atas dan kepala kita berada di bawah, pada hal di dalam kepala ada otak dan akal'

Agaknya ini satu gambaran atau mesej kepada manusia bahawa kekadang manusia bertindak menghina diri sendiri kot.

Biar Islam mendidik kita, baru selamat, kalau dah Islam dan beriman, masukkan pula ihsan.

Wallahu aklam.

NGINAP SRENGENGE said...

sdr leenoh,

Ini kata orang tua2,orang dulu dari kita :

Bila kemaluan naik syeh,90% akal di kepala lari ke kepala kemaluan.

Kita hilang nilai kemanusiaan.
Mudah nak cam ni.