Tuesday, January 6, 2009

SAPA KATA MELAYU STUPID ?

SAPA KATA MELAYU STUPID ?


Kalau diambil kira 1957,tahun kemerdekaan.Kalau diambil kira 1511 ,tahun Melaka di goda oleh Portugis…………….maka,446 tahun kita dijajah.Dengan Portugisnya.Dengan Inggerisnya.Dengan Siamnya.Dengan Jepunnya.50 tahun dah capai kemerdekaan.Tapi kita masih lagi dijajah.Kali ini bukan negerinya,tapi minda kita tetap dijajah.

Dulu depa jajah negeri.Cuma untuk mengeksploit ekonomi negara.Tapi la ni depa habis eksploit minda . Sehingga melampuau2nya pemuda dan pemudi kita.Banyak yang jadi fasik.Negara maju dengan pembangunan dan juga maju dengan maksiat.Berleluasa pula.

Zaman dijajah oleh barat dan timur dulu orang kita pandai jaga akidah.Akidah tak tergugat.Lani berapa banyak yang dah murtad.Pengaruh yahudi cukup ketara.Masok sampai ke cerok2 kampong.Masok sampai dalam setiap rumah.Masok sampai ke lubang jubur.Berapa banyak pula terpengaroh dengan Bollywoodnya.Dulu panggil Hindustan.Dan bollywood ialah dakwah agama majusi.Bukan saja rakyat,termasuk sama pemimpin2 bangsa yang terpengaroh.Depa hulur dengan lagu.Depa hulur dengan kejelitaan para heroinnya.Depa rosakkan dengan tarian2nya yang mendedahkan pusat..Habeh rosak.Pemuda dan pemudi jadi gila tak tentu pasai.Sampai mat Bangla pun depa gila.

Demokrasi kita juga banyak merosakkan bangsa.Hari ini 6 januari,dengan lambang demokrasinya,bangsa kita mula berkecamuk dengan pilihanraya Kuala Terangganu.Mulalah bangsa ku bekelahi/bergadoh/mencaci/menghina/dengan amalan rasuah.Dengan mempersoalkan hudud yang telah lebih dari 1430 tahun di dakwah oleh Nabi saw.Dan dengan berbagai2 lagi.Turun naik bergilir ganti pemimpin dan rakyat.Semua itu akan direkod dan didedahkan di akhirat nanti.Pembaziran berlaku berleluasa.Duit juta2 akan diistiharkan.Orang2 dhaif didekati dengan hamper2 berlori2.Dengan mulut manis untuk memikat pengundi.Lepas itu tunggulah 5 tahun lagi.

Sebenarnya bangsa ini bukan itu tarafnya.Tok nenek depa cerdek.Orang Melayu dulu boleh buat gobek api menggunakan tanduk.Dan jepun pun belum lagi membuat lighter.Dan orang inggeris pun masih mengesekkan batu untuk buat api.Dan berapa banyak rumah orang melayu masih ada gobek api.Tok nenek juga buat kipas angin untuk memisahkan padi dari hampanya.Jepun pun masa tu belum ada ‘toshiba’nya dan ‘sanyo’nya.Tok nenek juga buat kilang padi.Tok nenek juga buat pengapit tebu yang ditarik oleh kerbau.Masa penjajah Jepun,tok nenek dah mula membuat gas dari bahan getah.Tok nenek juga dah mula buat kasut juga dari bahan getah.Dan kumpulan aku pula dah boleh buat bola getah .Dari sekerap di tapak tempurong yang baru beku digigit dan dihembus angin.Kemudian dililit dengan tali sekerap mengikut saiz yang dikehendaki.Dituangkan cecair getah dan disalut dengan kain buruk.Di jemur hingga kering.Kualitinya kalau nak dihitong setaraf dengan Adidas.Ia lebih lembut dan cukup selesa untuk kaki.Boot bola kami buat dari upeh yang diproses menjadi lembut.Dan dari upeh juga kami buat timba untuk kegunaan seharian.Lapisan dalam upeh pula boleh di buat bungkusan.Lempok durian yang dibungkus dengan upeh bila disalai boleh tahan bertahun lamanya.Ia tak jadi rosak.Cukup sekian saja nak ku sampaikan.Insyaallah jumpa lagi.Sapa kata kita bangsa bodoh ?

1 comment:

Leenoh said...

Sdr.Nginap Srengenge.

Bila baca cerita pasai Siam, rupanya dulu ada negara Empayar Benua Siam Islam ( lebih kurang macam tu lah)sebab tu di Kedah ramai orang Melayu cakap Siam, sebenarnya depa orang Siam Islam tapi dikenali sebagai Melayu la. macam orang Jawa, Acheh, Banjar, Bugis dan lain-lain lagi semua ni yang mana Islam dipanggil Melayu. Agaknya termasuk orang macam saya ni he he he.kerana sejarah itu tak dijaga dengan baik kita pukui semua panggil Thai, pada hal Thai tu yang bukan Islam yang menjatuhkan kerajaan Siam Islam.

Sejarah ni jangan dok pandai tukar noo nanti jadi celaru hilang keasliannya. Kita telah tukar dua kali pasai bandar Alor Setar (asal)kepada Alor Star kemudian tukar balik kepada Bandar Alor Setar, kemudian tukar lagi kepada Alor Star.( sekarang Bandaraya Alor Star ).macam bandaraya ni orang putih punya. ini semua bukan apa nak ex ja.

Sdr.Pak Cha saya tak pandai pasai sejarah, memang di sekolah dulu pun macam tu.jadi jangan percaya sangat yang saya cerita tu untuk keterangan lanjut cuba layari;

sejarahnagarakedah.blogspot.com

Di India Madras depa tukar Madras kepada Cenni (mungkin ejaannya salah) tapi bunyinya macam itulah lebih kurang. Depa pandai noo.

Wassalam.