Tuesday, October 13, 2009

BETWEEN LIFE AND DEATH


Gambar Mimbar Khutbah yang di pinda sejak tahun 1240 hijrah di Masjidil Haram.
Lebih dari sebulan dalam setiap hari pada selepas tiap waktu sembahyang fardu dan juga di antara teraweh,sembahyang jenazah di lakukan di Masjidil Haram. Tak pernah miss ,adalah saja kematian.Rutin sebegini memberi pengajaran kepada semua jemaah yang hadzir mengenal apa itu erti hidup dan ertinya mati.
Beruntunglah semua si mati disembahayang kan depan Kaabah dalam Masjid yang teragong di dunia.Semoga roh2 mereka mendapat perlindongan dari api neraka.....subhanallah.
Kita manusia ialah makhluk yang paling rumit.Dan juga paling menarik hati.Pusingan hidup memang sama saja dengan makhluk lain.Dari tidak ada menjadi ada.Dari ada dia menjadi pula tiadanya.Manusia hidup dan matinya mengisi peristiwa2 rohani dan sosialnya.Berbeza benar dengan tanaman dan hewan.Keujudan mereka hanya semata2 dengan peristiwa organik atau biologinya saja.Kenalilah hidup ini,maka insyaallah kita boleh mengenal mati.Mati itu pasti.Nobody can run away.It is a must for all of us.So let us be prepared,death is around the corner.
WALLAHUAKLAM

No comments: