Tuesday, October 13, 2009

MATI ITU LEBIH MENARIKNYA



GAMBAR BINAAN ASAS TIANG KAABAH

(GAMBAR HIASAN)

Setiap insan harus (wajib) mengenal erti hidup dan mati.Belum ada lagi korikulum di sekolah yang khas mengajar tentang ilmu ini.Yang ada cuma belajar sembahyang jenazah dan pengurusan mayat.Mati,tidak orang mau mati.Sakit sikit saja dah mula cari ubat.

Nak cakap pasai mati pun takut.Ke kubur pun takut.Waktu malam tak berani nak hampiri kubur.Menggali kubur pun dikhas pada orang2 yang tak ternama dalam masyarakat.Biasanya bodoh2 sikit.Ampu dia lintang pukang supaya dia suka kerja itu.Diberi upah lumayan.Diberi pula rokok berkotak2.....subhanallah.

Sekarang ada pula pakej sembahyang mayat.Ambil upah sembahyang,ambil duit kereta.Ni tok2 lebai punya kerja....subhanallah....kalau mereka erti mati kerja ni tak hidup dalam masyarakat.Bila ada mati tentu semua nak menolong,bukan nak mengikis.Makan free lagi pula.7 malam buat tahlil......kalau orang kaya buatlah,ada baiknya.Ni orang yang miskin pun terikut2 budaya ni.Mana ada ustad nak tegor,mana ada tok lebai nak tegor,mana ada JKKK nak tergor.Tak sapa nak tegor....fulus punya fasal....subhanallah.Di majlis kematian,semua buat2 muram.Sedih kononnya.

Sebenarnya mati itu ada lebih menariknya.Hamba mendapat peluang bertemu kekasihnya.Bukankah Allah kekasih sejati kita ? Allah memanggil kita bertemu denganNya,seperti juga kita dijemput ke Baitullah.Kalau Allah tak jemput,mampuih kita tak dapat pergi.Bila kita dijemput ,kita menjadi tetamuNya di dunia ini.Gitu juga dengan mati......same-same.

Wallahuaklam

No comments: