Wednesday, October 21, 2009

MAULID NABI.....MASJIDIL HARAM AKAN DAPAT IMEJ BARU.










Bangunan Maulid Nabi saw membawa memorinya yang tersendiri.20 tahun dulu aku kerap berada dipersekitaran ini.Tempat tinggalku masa berumrah di musim dingin,tidak jauh dari Maulid Nabi saw.Dan di belakang MN ialah rumah sewa sahabatku Haji Abdul Wahab.Kini aku pun tak tau beliau di mana.Rumah2 disekeliling MN telah diroboh bersih untuk pembinaan baru.Alhamdulillah MN masih tertegak dan memberi rasa lega pada kita semua.


Seingat2 ku di sebelah kiri MN ada 3 batang pokok , cukup memberi perlindongan dari panas mentari.Di bawahnya ada beberapa pangkin untuk tetamu berhenti lelah setelah membuat lawatan MN.Kini semua itu dah tiada.Ku menjejaki laluan ku dulu.Tempat aku enak2 berehat dan tidor juga pada ketika2nya sudah tiada lagi.Aku masih ingat , masa tidor ku itu biarlah Nabi saw hadzir di samping ku.Aku cukup rindu bertemu dengan Nabi saw.Malahan masa Ramadhan yang baru berlalu aku memohon juga impianku.


Kini aku lihat jemaah tak begitu ghairah nak menjejaki kaki ke MN.Tak apa lah,kini MN dapat dilihat dari jauh.Tapi bila bangunan baru terdiri nanti MN akan terlindong dari penglihatan mata.Di masa itu kenalah melangkah semula ke MN.
Gambar di kiri ialah imej Masjidil Haram bila siap.Payung2 akan menutupi Kaabah bila panas,sepertimana kita boleh lihat di Madinah Munawaroh.
wassalam.

No comments: