Thursday, October 22, 2009

SELURUH URAT NADIKU BERDENYUT






Dua gambaq ni menunjukkan kerja kerja pembersihan di kawasan Masjidil Haram.Di kawasan inilah aku tinggal semasa haji 20 tahun dulu.Cuba nak cari kesan2 lama,tapi dah habeh lintang-pukang.
Mula2 sampai Ramadhan lepas kesini lah aku pergi tengok.9 pagi tapi dah cukup panasnya.Niat hati nak ku panjat ke bukit itu.Ada para jemaah yang pi panjat,dan mungkin depa juga dok nostalgik macam aku.Niat ku tak kesampaian kerana lutut ku masih sengal2,hanya semalam aku berkereta roda semasa sa'ie.Di dataran mesjid aku berdiri merenung lama2 membawa pikiran ku menoleh kebelakang.Terkenang ke masa dulu,hatiku merasa rindu.Tercegak aku di situ entah berapa lama dan aku tak bisa beritau berapa ketikanya.Dari jauh dapat kelihatan Maulid Nabi.Masih kekal tegak di situ.Aku beredar dari satu sudut ke sudut yang lain.Debu2 dari kerja robohan dibawa angin menuju ke kawasan Masjid Kucing dan Mesjid Jin.Aku perasan ada orang memerhatikan aku,ataupun mereka juga menyaksi apa yang ku lihat.Bila lutut terasa lengoh,aku duduk mencangkong dan akhirnya duduk bersila di situ.Aku melihat,aku memandang dan apa yang aku tengok hanya aku sendiri yang boleh mentafsirkannya.Aku pendamkan dalam diri.Aku sematkan dalam sanubari.Meniti dalam setiap uratnadi bersama darah dari hujung kepala ke hujung kaki.Berdenyut2 tanpa henti.

2 comments:

Anonymous said...

Kuat lagi ingatan pak cha walaupun sudah 20 tahun belalu. Mungkin telalu manis kenangan tu buat pak cha.

NGINAP SRENGENGE said...

saudara anonymous,

Bagi orang tua peristiwa lama mudah ingat . Tapi perkara baru mudah dia lupa. Kekadang bila bini suruh membeli sesuatu , tak dibelinya.......terlupa.

Itulah teori utk orang tua.