Tuesday, June 8, 2010

DINNER MALAM NI SPECIAL


Dengan nama Allah , 99 semuanya

Musim cuti ni Habesah dan Besah gadis RG tak balik kampong.Depa nak tinggal bersama dengan srengenge.Lega kami,mereka boleh membantu Mak Wan kerja basuh2 dan sapu sana sini.Aku pun boleh makan sedap sikit.Ada masakan2 istemewa sikit.Dah lama Mak Wan bertugas untuk makan minum aku.My only "one".


Ni dia Habesah dan Besah..........rajin dan pandai membawa diri.

Apa ni ?.............ni bahan2 percikan nak bakar ikan......yang putih tu kepala santan.
Itu batang pokok kantan dan serai.......


Tu tengok ...............bau harum menerjah masok ke lubang hidong.Dalam periok tu ialah kuah untuk dipercik kat ikan tu.



Ini apa pula ?.................Ni mesti rakan2 PDKM terlioq...........asam pedas batang keladi......ada bunga kantan....ada belacan Tanjong Dawai.........asam gelugor.......nak bagi sedap lagi bubuh sikit isi ikan talang kering.......kalau rantah dia saja pun boleh habis seperiok.




Ni ayiak asam untuk cicahan ikan bakar........ada bau bunga kantan.......ada bau daun kesum......ada bau asam kerat lintang ( macam asam limau biasa,tapi bau nya lebih menyelerakan.)................





Mai kita belasah ikan bakar ni..........ada lagi......ada pari bakar........ada keli bakar.
Sedap kan ?
Terima kasih Habesah dan Besah menolong Mak Wan.
Salam melebar senyum.........menyelera makan di srengenge.





2 comments:

mama ju, said...

Salam ayahanda

Bertambah2 rahmat...

Terliuk tgk makanan tu...bilala nak kesana?

My Life said...

salam ayah

bertambah rezeki dan rahmat..

sedapnya ayahnda makanan tu.. jom mama kita kesana..