Thursday, July 10, 2008

LUBANG KENTUT@LUBANG KENCING@LUBANG APOM@LUBANG NERAKA

lubang kentut@lubang kencing@lubang apom @lubang neraka.

Seperti biasanya tiap minggu aku ke pekan selasa.Pi beli ikan,sayur dan lain2 keperluan harian untuk seminggu.Semua penjual aku kenali mereka kecuali orang2 baru yang datang berniaga . Seronok boleh bermesra dengan manusia.Kami sama2 bertegur sapa .Topik utama ialah kesihatan. Bekas murid ku juga ada yang berniaga.Aku meninjau2 sebelum membeli. Hari ni aku sedikit kurang sihat.Lutut ku sakit . Dah 3 hari aku tak makan ubat.Memang aku tak mau makan ,kerana aku tak mengharapkan ubat melegakan sakit ku .Aku yakin dengan Allah. Ubat Cuma asbab saja. Ilmu tauhid mengajar kita sebegini.Jangan menyerah bulat2 kepada ubat. Dan aku juga tak pantang. Semua jenis kekacang aku kebas , walaupun doctor kata jangan . Benda2 tu bukan boleh memberi bekas .Yang boleh memberi bekas hanya Allah. Ilmu tauhid memperkemaskan jati-diri ku.Aku takut nanti syirik dengan Allah. Syirik kekal dalam neraka Allah….nauzubillah.

Aku berjalan sedikit mengengkang tertonggeng2 , untuk menangkis kesakitan di lutut. Macam orang sakit bisul di punggung.Banyak kekawan ku berjalan stail yang sama.Sama2 sakit lutut.Penyakit arthritis ni menyerang kebanyakan umur 60 ke atas.Kawan karib ku menegur,” Pak Cha ,hang berjalan macam Saiful”. Kenalan yang lain ketawa terbahak2.Kami semua ceria2 belaka . apa perlu gundah-gelana . Kan agama kita penuh optimismanya .Kan agama memberi harapan masok surga .Kami sama2 memahami keadaan yang berlaku kini . Semua paham kalau kena skrew belakang sudah pasti berjalan mengengkang dan tertonggeng2. Masa aku kecil dulu, ditahun 1947-50an ,aku diberitahu pak benggali suka main lubang ajaib .Tau tak apa dia ? Di waktu tu banyak askar Gurkha di tempat ku . Depa ni askar upahan british . depa tak bawa isteri ke Malaya . depa tu kebas saja, melintang patah , bujur lalu. Dulu dalam pasukan hijau-kuning ada seorang pemain sepakbola berketurunan gurkha.Dia pintar sumbat gol.Dia tak sumbat sebarang lubang , Cuma lubang gol.

Jangan mudah serah lubang kentut , Allah melaknatnya Nabi tak mengaku umatnya.Yang betina pun kena jaga apom . Lubang apom . Haprak akan sapu tak kira depan atau belakang . Benda tu ada kepala tanpa mata dan telinga. Mulutnya tunggu nak makan saja . Bila2 masa saja boleh keras.Penyakit yang dia paling takuti ialah ‘erectible defunction’ ( mati pucuk ). Sesetengahnya membontot macam babi . Orang dulu beritau aku , bila babi berkinziran ,boleh berlaku sambil berlarian. Zaman ni dalam jamban pun boleh buat operasi , dalam lift dah lama terjadi . Yang aku paling hairan , yang gatai lubang kentut. Rela bagi orang sumbat . Bila dah jemu , baru beritau orang . Buat repot. Bila baca Al-quran aku dah tak hairan lagi . Memang dari dulu pun dah ada. Pandai syaitan menggoda.Pohon direjam syaitan laknatullah.Terlalu nyata syaitan tu musuh segala manusia . Syaitan manusia pun ada juga.Di serata dunia ni ada .Di mana2 saja. Macam-macam ada .

Berbagai peristiwa hina-dina muncul dalam hidup . Kebanyakan membabitkan orang2 atasan . Yang miskin sibok mengais pagi dan petang mencari sesuap rezeki. yang kaya sibok mengaut harta tak kira halal /haram . Sibok mempertahankan kuasa yang sementara . dengan segala tipu-helah , dengan segala pembohongan dan sanggup memfitnah antara satu puak,antara satu kroni,antara satu dan satu melondeh sapa saja yang menghalang cita2 nafsu serakah mereka . Aduh dahsyatnya manusia bila tak ada iman. Kata macam-macam ada , tapi iman tak ada .

Mereka lupa daratan , mereka lupa lautan dan mereka lupa keudaraan.Mereka lupa bahawa dunia ini hak Allah dan mereka cuma diberi nikmat sementara saja. Sesaat saja kita berada di dunia ni mengikut perhitungan Allah. Di akhirat kekal selama2nya . Mereka tak rojok hukum-hakam Allah.Mereka rojok kepala hotak mereka sendiri . Otak yang dah berlumut , yang dah berkarat , otak yang tak masuk nur illahi . Benda2 yang murah dikejari mereka . Benda2 kepuasan duniawi. Mereka kejar nikmat dan mereka lupa rahmat. Mereka dapat menikmati segala yang murahan duniawi , tapi akhirnya mereka tak dapat rahmat Allah di akhirat. Dengan rahmat Allah kita dapat menemuiNya.Dengan rahmat Allah kita dapat menikmati kelazatan akhirat dengan tak putus2 . RahmatNya berlipat ganda dan tidak sementara. Kerana asyik dengan nikmat dunia yang didapati secara pembohongan,penipuan,rasuah,putar-belit dan sebagainya kita akan diberi laknat . Bila dilaknat jauhlah dari rahmat Allah. Kita nak kedua2 nikmat dan rahmat Allah .

Kalau nak maju,nak progressif kita kena ikut Allah . Bukan Islam hadhari. Ikut Allah ialah ikut Al-quran dan hadis . Ikut 10 prisip hadhari ? Aku tak paham sampai la ni. Cuba tanya penasihat agama .Dialah yang mula canang hadhari . Kemudian menterinya yang betina tu pula mengheret rakyat jadi lebih pening dengan teori zina,teori curi dan teori aurat . Kedepan nanti mungkin banyak lagi teori2 terbaru . Semua itu membuat kita mundur , macam zaman zaman jahililah. Awas ! ini dunia akhir zaman . Berkeliaran di serata alam anak-cucu dajjal.Akhirnya bapak dajjal akan turun . Akan habis manusa digodanya dengan nikmat2 yang sementara,palsu dan penuh berbangkai.

Mundur , sapa mau mundur . Jadi mundur ialah kerana tak ikut Al-quran dan hadis.Bila Syeikh Muzaffar dapat naik ke angkasa , kita rasa sudah maju.Tau tak berapa tinggi dia naik ke atas ,Cuma +- 300 kilometer di angkasa. Dari Alor Setar sampai ke Kuala Lumpur pun lebih jauh,450 kilometer .Orang tempat ku kata celihh saja.Rendah saja .Nabi kita saw naik sampai ke langit yang ketujuh , sampai ke Sidaratul Muntaha . Ni tak sampai pun ke langit yang pertama. Kita berbelanja beratus juta duit rakyat untuk misi tersebut . Kalau lah ada dalam mana2 pembaziran dan pemborosan dan penipuan dalam mana2 program , rakyat tak boleh redho . Rakyat kena tuntut di akhirat nanti.Kita semua akan di paksa menghadapi mahkamah agung . semua akan diadili.Di masa itu kita tuntut , kerana di dunia kita di abaikan , diperbodohkan , di tipukan .dan mereka waktu ini dengan lazat menggomolkan nikmat Allah yang tak tentu punca haram-halalnya.Mereka dok syok bahawa itu hak depa .Mereka dok syok bahawa mereka berjaya menipu kita .Mereka dok syok bahawa itulah kejayaan mereka.Walhal rakyat banyak dalam papa kedana dipinggirkan.Mereka bina istana besar berjuta2 kosnya , rakyat hidup dalam pondok usang, itupun peninggalan dari nenek mereka yang berjuang menuntut kemerdekaan dan menentang Malayan Union dulu…..SYOK2 SENDIRI DI DUNIA , RASAKAN SENDIRI2 DI AKHIRAT ……………….nafsi,nafsi,nafsi.

ITS NOBODY’S FAULT , ITS YOUR FAULT . THERE’S NO U-TURN LIKE WHAT BALA DID IN HIS 2nd SD . INSTEAD OVERTURNED , ROLLING INTO LUBANG NERAKA………nauzubillah.

5 comments:

nurfariha said...

salam pak cha,

pak cha kena la makan ubat biar cepat sembuh. skrang nie ada macam2 suplimen yang baik diamalkan.

NGINAP SRENGENGE said...

nurfariha,
Sakit tu satu nikmat dari Allah.Bila dosa keluar dari badan,kita rasa sakitnya.
Saya ada ubat,saya makan ubat.Tapi saya syok bila dosa tu keluar.

Ingatlah nur, ubat tu ialah asbab.
Itu ikhtiar kita.Tapi kalau boleh bertahan dengan kesakitan , itu lebih baik.Itu pun kalau kita redho.

dr. azahari sulaiman said...

Tapi kita sepatutnya berikhtiar dengan apa cara sekalipun untuk memulihkan kesakitan kita pak cha.

Ish ish ish, ketegaq sungguh pak cha nih.....

NGINAP SRENGENGE said...

dr.azahari,

Bukan saja keteqaq , dan masa jadi cikgu dulu aku cukup berminat budak2 keteqaq ni.........rupa2nya depa ni budak pintar , cerdik . aku pun tergolong jenis ni jugak ler ...cey,cey,cey.

dini said...

Setiap penyakit itu ada ubatnya. Kalau nak tau mai la singgah ke blog saya