Saturday, July 19, 2008

SYOKNYA DAN SEDAPNYA SAMA AJE

SYOKNYA DAN SEDAPNYA SAMA AJE

Masyarakat habis binasa dan rosak.Punah dalam segenap aspek.Akhlak ,budaya,minda dan intelek habis tertipu dengan seribu fitnah dan ugutan dan pendakwaan dan konspirasi dan lain2 kecelakaan yang menjadi2.Satu serangan yang berterusan dan tak putus2.Kita lupa mencerminkan diri.Setiap individu mesti mencerminkan diri supaya laluan tak terpesong , tak boleh berpikiaq dan terus menghidu ketololan yang membawa penyakit jenis pak turut.Dah sampai masa kita memilih jalan yang lurus yang bukan berbelok dan berliku lagi.Kalau tidak akan sesat dan seterusnya sesal tak kesudahan.

Orang yang mabuk kuasa wajib cermin diri kalau nak berkuasa , kalau tidak lihatlah apa yang terjadi .Lebih2 lagi aspek agama diketepikan , nilai Islam susut below par.Menyebabkan berbagai perkara haprak dan dosa berleluasa . Terjelma di serata2 dan di setiap penjuru longkang ,kampong dan Bandar . Pahamilah bahawa kuasa boleh jadi penawar dan boleh jadi racun yang cukup berbisa . Bisanya boleh memusnahkan banyak generasi dan seterusnya menular ke akhirat . Kerana akhirat ialah kehidupan yang sejati.Hidup dunia ialah hidup palsu.Oleh itu sebelum berkuasa pastikan diri kita itu ialah diri manusia akhirat.Kalau tidak tak usahlah . Lebih baik tanam ubi.Semua boleh makan . Babi pun boleh tumpang makan.

Kita gayat mengharungi laluan hidup dan cukup bimbang lebih2 lagi memikir masa depan anak-cucu , kalau beginilah corak dan gaya yang membaluti masa dan suasana yang terkini.Bimbang dengan kini dan selamanya.Dapat dirasai seolah2 menumpang sebuah kereta yang dribernya mabuk.Kaedah ini boleh diumpamakan mabuk kuasa.Kemabukan yang boleh melerai2kan,mencerai2kan dan memisah2kan nilai kemanusiaan dan justeru itu boleh mendukakan sesama manusia.Duka nestapa yang dihasilkan oleh tangan2 haprak . Lebih2 lagi masyarakat Islam pula dicemuh,dikutuk dan hilanglah keindahan Islam di atas perbuatan durjana dari tangan2 orang yang tak cerminkan diri dan pemabuk kuasa.Cermin diri akan mendapat peringatan cukup berguna untuk masa mendatang.Jangan tau nak pelahap saja tanpa tau haram/halalnya.Haram dan halalnya rasa sama2 sedap.Syok dan sedapnya sama saja . Sebab tu tak rasa takut.Karut sungguh orang kini ,kerana sanggup memberi keluarga makan benda2 haram puncanya.Makanan yang nampak comel dari hasil yang karut ,macam beri makan bangkai yang busuk.Ingatlah setiap perbuatan akan dihitung di akhirat. Sebanarnya mereka dah lupakan akhirat , kerana terlalu cintakan dunia. Memanglah dunia ini najis , tapi kalau pandai ia boleh membikinkan baja untuk benih2 akhirat. Bukankah persediakan untuk ke akhirat bermula dari sini,dunia ini.

SCIENCE is organized KNOWLEDGE , WISDOM is organized LIFE

1 comment:

azwan said...

Dear pak cha,

Orang yang dah mabuk kuasa ni mana ada masa nak cermin diri.

Asyik cari jalan nak jatuhkan orang je kerjanya. Dah tak kenal halal haram.