Friday, May 14, 2010

HUTANG BERHUTANG


HUTANG EMAS BILA NAK BAYAR


Dengan nama Allah , 99 semuanya


Dalam agama kita diharuskan berhutang dan wajib membayar. Memberi hutang pahalanya lebih besar dari bersedekah , dan risikonya pun besar juga . ....aduuuh . Jadi sebelum berhutang kita kena tau juga cara nak membayar. Biasanya orang yang nak berhutang cukup pandai bercakap dan banyak bercakap . Tapi selepas tu dia tak mau bercakap lagi dengan orang yang berinya hutang . Jangan berbohong bila nak berhutang . Cerita terus-terang , kalau perlu 50 ringgit jangan minta hutang 200 ringgit . Sebab cakap berbohong itu memusnahkan diri , kerana hutang itu dah bercampur-aduk dengan dosa berbohong.



Dulu banyak orang melayu hutang ceti . Bunganya berlipat ganda . Kekadang bunga tu tumbuh jadi pokok pula . Oleh kerana bunga ( riba') itu haram di sisi syarak , maka banyaklah geran2 tanah di lelong . Saban bulan terdengar loceng di goncang di Pejabat Tanah menandakan ada tanah yang di lelong .

Aku sekarang sedang menghisab hutang ku terhadap Allah. Hutang sembahyang ku , hutang puasa ku .....gerun aku memikirnya . Tapi sangka-baik ku terhadap Allah membuat hati ku berasa lega. Kata ulamak kita perlu ada sangka-baik kita dengan Allah....nak tau apa sangka-baik tu , kenalah jengok2 ke majlis2 agama , jumpa dan bertanya kepada orang2 alim. Mudah kita membyar hutang kita terhadap Allah . Tapi hutang kita sesama manusia ,masyaallah beratnya....aduuuuh......aduuuh. Allah tak dapat menerima keampunan kita kiranya kita berhutang sesama manusia . Hanya sanya orang itu sendiri memberi ampun kepada kita.



Pisang emas di bawa belayar,
Masak sebiji di atas peti;
Hutang emas boleh di bayar,
Hutang budi dibawa mati.


SALAM MELEBAR SENYUM

dari srengenge


No comments: