Saturday, May 22, 2010

REZEKI ALLAH




Dengan nama Allah , 99 semuanya


Rezeki ada di mana2 . Di laut , di darat , di udara . Di laut rezeki tak habis2 , sebegitu juga di darat , di udara lagi banyak dan manusia hanya baru dapat sedikit . Belum dapat di eksploitasinya secara besar2an . Dan manfaatnya bukan sedikit untuk kita semua . Selain radio , tv , henfon ada lagi berbagai manfaat yang boleh kita timba . Berbagai2 gas belum dapat dipungut oleh tangan manusia . Cahaya suria boleh mendatangkan banyak manfaat kepada kita . Planet yang berselerak di alam-maya di liputi oleh berbagai gas . Kalau dapat di salurkan ke bumi , berbagai keuntungan yang kita akan dapat . Semua itu memerlukan ilmu . Mahu ingatkan pemuda-pemudi bagaimana pentingnya ilmu . Kena kejar ilmu , kerana dengan ilmu kita boleh memakmurkan bumi kita . Berjuta-juta meteor berselerak di alam maya , mengandungi berbagai permata . Dan batu-batunya boleh kita buatkan berpuluh lebuhraya tanpa merosakkan permukaan bumi kita .



Wah , begitu banyaknya Allah sediakan pada kita rezekiNya . Dan lagi banyak Allah sediakan rezekinya di alam akhirat . Rezekinya di akhirat dikhaskan kepada orang2 yang bertakwa sahaja . Dan rezekiNya di sana tak habis2 , abadan-abada .



Alam ini akan rosak , dan habis rezeki yang ada berkecai rosak . Musnah semusnahnya .



Bertakwa lah sebelum kita kembali ke hadapan Allah .Kehebatan rezekiNya di sana tak dapat terpikir , tak boleh digambarkan dan tak sepertimana terlintas dalam hati .


Salam melebar senyum………the srengenge

3 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Ayahanda

dengan itu hendaklah kita selalu bersyukur
Alhamdulillah

Wassalam

مسافر_اسلام said...

Salam ayahda...apa kabar? anakda mendoakan semoga sentiasa beroleh kesihatan. Rezeki telah ditulis sebelum roh dituapkan ke jasad lagi. Banyakan solat duha.

Ayahda di Mekkah ke sekarang ini.

NGINAP SRENGENGE said...

Salam anaknda Rozali,

Yang bersyukur tu sikit sangat,banyak yang tersungkur.


Salam anaknda Musafir Islam,

Masih di srengenge.
Cuma bercadang nak pi lagi tahun ni.Pohon Allah terima segala impian dan cita2 ayah/bonda.Hanya DIA yang berkuasa.