Monday, June 9, 2008

ARE U NORMAL OR ABNORMAL ?

Chit-chat dengan seorang doktor perubatan aku dapat maklumat bahawa manusia jadi normal kerana meminum air kencingnya semasa dalam kandungan ibu.Dan semasa kecil dulu aku juga diberi tau oleh orang2 tua,kalau nak jadi cerdik kena makan taik....bukan taik manusia,tapi taik minyak.Orang sekarang dah tak kenai taik minyak.Ia ialah hempas minyak tanak.Memang sedap dan enak bila dimakan bersama nasi panas,lebih2 lagi di masa hujan lebat.Santan nyior yang baru ditanak sehingga masak mengeluarkan taiknya ( hempas ) yang aroma baunya cukup menyenangi lubang hidung.Kalau lubang hidung diserang oleh resdung ,mungkin tak rasa haruman baunya.
Balik kepada air kencing tadi........semasa dalam kandungan, janin menelan air kencing sendiri.Air kencing itu berkitar pergi dan balik.Minum-kencing,minum-kencing,haa jadi begitulah ajaibnya kejadian kita.Hanya Allah yang tau.Kalau proses itu tersekat,bayi yang dilahirkan jadi abnormal.Penyakit abnormaliti ini diberi nama OLIGOHYDRAMNIOS , iaitu tak cukup bendalir amnion . Aku pun tak pandai cerita lebih panjang,kerana perubatan ni bukan kemahiran aku. Doktor tu boleh cerita kat aku panjang lebar dengan istilah2nya dalam bahasa Latin yang aku pun tak paham.
Sesekali aku pikiaq , sebab tu orang2 yang sikit abnormal tu suka makan yang kotor2 , tapi tak mendatang penyakit pada depa.Apa hikmah tuhan buat kita tak tau. Mereka pengotor tapi tak sakit.Binatang2 pula makan makanan yang terdedah dengan kekotoran.Itu pun hidup gemok2.Tapi yang paling kotor ialah kotor batiniah.Manusia ni kalau batin kotor....wallahuaklam.La ni banyak sangat benda2 kotor, politik pun jadi kotor......bukan politik , tapi budaya berpolitik dah cukup kotor.Bila budayanya jadi kotor , yang depa kejar turut jadi kotor........kejar duit,duit kotor. Kejar pengaruh,pengaruh yang kotor.Kejar-mengejar yang kotor2. Umpamanya rasuah,kezaliman,tipu,bohong; sebutkan saja yang mazmumah2 tu semuanya ada.Kekadang pula mereka kencing sana,kencing sini ( buat masalah ).Ingatnya ubat yang mujarab,depa kena minum air kencing.
Maaf ya, aku rasa nak terkencing.

6 comments:

Shahrani said...

Saya fikir pak cha layak keluarkan siri terbaru novel SHIT 2... hehe

jalaluddin said...

Politik di malaysia sememangnya cukup kotor....

Dr. Abdul Wahab Arbain said...

Salam semua!
Setahu saya, angkasawan yang ke bulan pun minum kencing yang dikitar-semula.
Seronok cerita ni.
Salam.

Fauzi said...

Singapore pun dah lama kitar semula air kencing (kumbahan)ni untuk dijadikn air munuman menggunakan proses reverse osmosis. Proses ni juga digunakan oleh angkasawan.

dr. azahari sulaiman said...

Salam Pak Cha & Mak Wan,

Sekarang ni susah nak cari taik minyak... Terkenang zaman dahulu makan taik minyak. Sangat syahdu....

NGINAP SRENGENGE said...

To all my blogger friends,

Terima kasih di atas komen2 saudara.Kalau rakyat boleh memudahkan berak dan lawas berkencing , itu menandakan negara aman/makmur.
Tapi kalau nak kentut pun susah....apa ke hei ?