Sunday, June 8, 2008

IN RINGGIT MALAYSIA ?.......CORRECT,CORRECT,CORRECT

Inilah harga minyak negara pengeluar : cuba bandingkan.


UAE– RM1.19/liter
Eygpt– RM1.03/liter
Bahrain– RM0.87/liter
Qatar– RM0.68/liter
Kuwait– RM0.67/liter
Saudi Arabia– RM0.38/liter
Iran– RM0.35/liter
Nigeria– RM0.32/liter
Turkmenistan– RM0.25/liter
Venezuela– RM0.16/liter
Bagaimanakah harga pengeluar minyak-Malaysia? - RM 2.70/liter

Ngapa banding dengan Thailand dan Singapura ?

6 comments:

nurfariha said...

Sebagai pensyarah di UiTM, saya kasihan melihat bebanan yang terpaksa ditanggung oleh para pelajar yang berkenderaan berikutan kenaikan harga minyak ini. Harga makanan di kafeteria juga saya rasa akan meningkat selepas ini. Menteri pelajaran hanya diam membisu, langsung tidak membela nasib para pelajar.

NGINAP SRENGENGE said...

Nur,

Mereka memperbodohkan rakyat.Melaungkan slogan2 kosong.Tak langsung prihatin.Boros berbelanja wang rakyat dan 1001 mak-nenek lagi.

Ingat tak ? kempen Anti merokok TAK NAK , HABIS 25 JUTA PEGI KE MANA TADAH.Tak berkesan langsung.

Buat kerja ikut nafsu.

T/kasih kerana memberi komen.

Letting the time pass me by said...

Kekadang ini ujian Allah... Dulu bila PM Tun Mahathir memerintah kata dia zalim, walhal, tak pernah pulak kerajaan zaman Tun naikkan harga minyak mengarut-ngarut... Ingat masa kegawatan ekonomi tahun 1997, langsung kerajaan tak naikkan harga minyak..

Kini Allah uji kita pula dengan seorang lagi pemimpin yang katanya mencari Al-Ghazali dan As-Shafie... Tetapi lupa kepada rakyat, dan lupa untuk melihat keadaan orang-orang susah...
Saya sungguh-sungguh tak paham apa yang berlaku kepada ekonomi negara sebenarnya... Kita tak pernah putus bekalan minyak.. Kenapa harga minyak perlu naik? Lainlah kalau bekalan minyak negara habis, maka perlulah naikkan harga minyak.. Atau kalau bekalan beras naik dan kena import masuk beras, perlulah beli beras dipasaran luar.. Kita ade minyak kat Malaysia, dan bekalan minyak masih mencukupi, kenala berkongsi susah dengan rakyat...

NGINAP SRENGENGE said...

letting the time pass by me,

syukran kerana berinteraksi dengan srengenge.Saya pun heran bila dia dapat bini baru ni macam2 berlaku.

Orang tua2 dulu pernah menceritakan bahawa dalam hidup ni ada 3 benda yang perlu beri perhatian:
1.Rumah 2.Kenderaan dan 3. suami@isteri.

Jadi pastinya biar rumah akan membawa berkat,begitu juga kenderaan dan teman hidup kita.

Ya Allah berilah kami keberkatan.

jalaluddin said...

kesimpulannya pak cha,

1. menaikkan sebanyak 78sen (suddenly) bukan satu2nya penyelesaian kenaikan harga minyak global...

2. meskipun tukaran RM ke USD lebih kukuh (RM3.80 ke RM3.08 per USD) tetapi harga barangan import kekal..(tiada faedah buat rakyat)..barangan buatan Malaysia pun lebih mahal(apabila dieksport)

3. ketika rakyat dihadapkan dengan keputusan kenaikan biaya hidup yang menyakitkan...pemerintah pula flushed with money..aduhh..

4. pemerintah Malaysia hari ini arrogant/bodoh sombong/lemah/penuh duri dan racun/tamak..shame on u all!!!

saya nak tanya lagi..

1. bagaimana dengan sumber tenaga alternatif di Malaysia? (hydrogen/solar/air/water etc.)

2. wajarkah cukai pintu dan sebagainya dikurangkan atau dipotong utk mengurangkan beban rakyat..

maaf panjang sangat kali ini.i really2 try to make it straight to the point.terima kasih Pak Cha...

Fauzi said...

A'kum Pak Cha,

inilah akibatnya bila kita mempunyai ketua yang mencongak ekonomi macam budak sekolah mencongak. Pak Lah tak faham apa2 pun tentang ekonomi, kesilapan demi kesilapan beliau lakukan semenjak memerintah.. rakyat dah hukum dia tapi Pak Lah tetap mahu jugak jadi PM.. berapa lama tak tahu la..mari kita sama2 berdoa agar Pak Lah letak jawatan secepat mungkin,, insyallah negara kita akan indah seperti dahulu kala.. berdiri megah, harmani dan makmur.

sekarang, harap ke slogan dan lagu je..cemerlang, gemilang dan temberang.
saya tak tahu nak cakap apa lagi tentang Pak Lah.(bodoh dan sombong)