Friday, May 7, 2010

NAFSU-NAFSI.....BAB 2


AWASI NAFSU DAN DIDIKLAH NAFSU….BAB DUA


Dengan nama Allah , 99 semuanya

Nafsu dilayan semahu-mahunya. Semuanya berlandaskan nafsu.Akhirnya nafsu menjadi subur dan berputik.Ia berputik dan menjadi bunga . Bunganya nafsu menjadi buah.Apakah buah nafsu? Buah nafsu ialah mazmumah. Buah nafsu ialah sombong, hasad, dengki, bakhil, pemarah, pendendam,panas baran, ujub, sum’ah, riyak, gila dunia, gila puji danmacam-macam lagi.Nafsu membaluti diri , mengongkong diri dan nafsu sangat mendorong kepada kejahatan. Nafsu suka sangat pada apa yang Tuhan larang dan benci pada apa yang Tuhan suruh.Nafsu benci kepada sembahyang, puasa, zakat, menolong orang dan bersedekah. Nafsu suka kepada berfoya-foya, membazirharta dan wang ringgit, arak, judi, zina dan lain-lainnya.
Bila nafsu berperanan, susah hendak taat dengan Tuhan. Susah hendak tegakkan suruhan dan syariat Tuhan. Nafsulah penghalang utama kepada iman dan taqwa.Buah-buah nafsu yang bersarang di hati, merosakkan hubungan sesama manusia.Sifat-sifat mazmumah seperti sombong, hasad, dengki, bakhil,pemarah, panas baran itulah yang menyebabkan berlakunya berbagai jenayah dan menjadi punca manusia bergaduh,berkelahi, berkrisis dan akhirnya membunuh dan berperang sesama sendiri. Hidup manusia rosak binasa. Manusia hidup penuh cemas, bimbang dan dalam ketakutan. Hilang kedamaian,keamanan, keharmonian, perpaduan dan kasih sayang.Musnahlah kebahagiaan.
Salam dari srengenge

2 comments:

shami2 said...

Salam ayahanda dan bonda..

Semua sifat mazmumah tu perlu dielakkan kalau ada dalam diri kita
minta Allah Taala hapuskan dari dalam diri kita...gantikan dengan sifat mahmudah....kan itulah sebahagian tuntutan kepada insan terutama bakal jemaah haji ...sebelum pergi menyahut seruanNya..

Chik Att said...

Salam ayahanda .....

Syukran sudi melawat teratak saya yang serabut dan tiada info apa2.

NAFSU ..... menarik ...... sekurang2nya membantu saya mengkaji dan redha dengan apa yang terjadi semalam dan hari ini. Terima kasih ayahanda.......