Saturday, May 29, 2010

ZIARAH SAHABAT ORANG TUA KU

Dengan nama Allah , 99 semuanya


Hari ini giliran aku pula pi buat ziarah.Aku pi rumah sahabat baik orang tua ku.....Haji Ahmad bin Haji Musa.Dialah salah seorang yang masih ada dan masih kuat sihat.Dia 12 tahun lebih muda dari arwah orang tua ku.Dan aku pula 15 tahun lebih muda dari
Pak Haji Ahmad.Sekarang aku pula berkawan baik dengan beliau.Dalam sebuah hadis bermaksud: Kalau kita nak berjasa dengan orang tua kita yang dah meninggal,berbuat baiklah dengan kekawannya semasa dia masih hidup.Kami berbual panjang diluar rumahnya.Mestilah cerita2 dulu2,lama2.Di luar rumah inilah setiap hari dia bersantai.Merenung ke masa lampau.

Wajah Haji Ahmad dari dekat.Masih kuat dan energetic.Aku mengaku kalah dengannya.Isterinya Mak Tijah ialah kawan baik arwah ibu ku.....dia juga sudah meninggal.Pada tahun 2006 Pak Haji Ahmad buat kenduri besar.Dia panggil seluruh adik beradiknya di Kedah ,Perak dan Pattani. 6 ekor kerbau di buat lauknya.

Dia mengajak aku pula masok bersembang di dalam rumahnya.Panas di luar sana ,katanya.Dalam rumahnya cukup cantik.Itu kusyen baru dibelinya.Aku banyak berguru dengannya tentang hidup dan mati.Dia seorang bapak dan sekaligus seorang kawan pada ku.Tiada ada benda sulit antara kami.Boleh berhujjah dalam semua perkara.Tak malu dan tak segan.Kami berdua akan ketawa berdekah bila ada saja cerita2 lucu.


Ini gambar rumahnya , cantik.
Secantik2 sekuntum bunga,bila terhias di atas meja.Dia merenung jauh melihat aku dah nak pulang......pesannya mai kerap sikit ( maksudnya selalulah datang menjengah aku ).
Salam melebar senyum.......akulah srengenge.

1 comment:

Azima said...

Salam Ayahanda,

Alhamdulillah...itu juga yg saya buat ayah..selalu menziarahi dan berbuat baik dengan teman2 baik arwah Mak...

Terkadang bila berborak kisah lama..sedih gak dibuatnya...sama2 menangis..ingat kat arwah.

Semoga ayah,mak & adik2 kat RG sihat2 hendaknya..Salam sayang buat semua.