Monday, August 27, 2007

HIDUP & MATI.........cuba banding & branding

QULLUL NAFSIN ZA IKATUL MAUT ................tak dak sapa pun boleh hidup lama , pasti akan mati . Kita adalah sebaik2 makhluk ciptaan Allah . DiberiNya segala-gala . Cukup comel dan molek. Untuk hidup diberiNya roh . Untuk meneruskan hidup diberiNya rezeki berlimpah-ruah.Selagi kita hidup adalah rezeki kita . Bila habis rezeki roh akan diambil kembali . Mati lah kita. Tidak apa sapa pun sayangkan mayat . Kerabat kita akan kebumikan kita . Ada agama pula terus membakarkan mayat.
Dengan kecantikan kita di dunia , tak juga semestinya kita cantik apabila mati . Mungkin lidah kita akan dipotong-guntingkan kerana berdusta . Isi perut mungkin berburai keluar kerana banyak makan riba' . Daging kita luruh-jatuh kerana terjadi dari memakan benda2 haram . Semua kisah ini dapat kita hayati dari perisatiwa2 Israk-mikraj . Sekarang ni jarang orang nak baca kisah2 tersebut . Orang lebih tertarik dengan gossip2 para artis , lebih tertarik dengan filem2 yang mengiorkan . Lebih tertarik dengan pesta2 budaya , nyanyian dan perlawanan sukan . Tertarik tak tentu pasal .
Kedudukan kita hebat di dunia . Kita orang besar ,orang ternama . Pingat berjela-jela . Tapi adakah kita juga akan jadi orang besar apabila dibangkitkan selepas mati . Ada kemungkinankah kita disambut oleh para malaikat Allah . Mungkin kita terkenal saja di dunia , tapi tak terkenal dengan makhluk2 di langit . Biar lah kalau kita tak terkenal di dunia . Tapi pastikan segala tindak-tanduk kita di dunia di redhoi Allah, supaya kita jadi terkenal sesudah mati. Biar hina di dunia , tapi janganlah menjadi terhina di akhirat.
Wah, rumah kita mewah sekali . Di penuhi oleh pelbagai perabut import dari luar negeri . Mahal2 semuanya . Bila mati , keluarga kita sendiri . Anak bini kita sendiri memasukkan dalam liang lahat berdindingkan tanah . Tidak ada benda mewah dibawa bersama dalam kubur . Mana tilam empok kita , mana katil kayu jati kita , mana selimut yang ku beli dari amerika dulu . Mana hawa dingin , kerana panas sekali d alam kubur ini. Mana lampu yang ku samun dari duit rakyat , kubur begitu gelap zulumat . Wah , kain putih yang termurah pula jadi pakaian ku . Mana seluar dan baju kot aku , yang dulu aku tempah dari Perancis . Mana hak aku . Dah pukul berapa agaknya , mana jam tangan ku yang ku beli dari switzerland . Semua dah tiada , dah jadi hak orang lain .
Perut ku rasa lapar . Dulu di dunia berbagai makanan ada disediakan. Aku makan penuh lahap . Tak pernah aku bersedekah kepada orang2 yang melarat. Tidak ada kasihan-belas dari aku . Sekarang apa yang nak aku makan ? Apa yang nak ku minum . Aku cukup dahaga . Wah , ada pula semut2 ,cacing datang memakan aku pula . Aduh ! sungguh berbisa sekali gigitan mereka . Tak dapat nak perikan sakitnya . Aku menjerit minta tolong dengan sekuat suara . Tak dah sapa pun datang memberi pertolongan . Mana perginya pekerja2 ku . Mana perginya koli-koli aku . Sorang pun tak datang membantu . Saja lah aku menggaji mereka dulu .
Wah , rupanya hidup di sini nafsi-nafsi . Aku kena tanggong sendiri . Bila pula aku akan mati ? Tiada lagi mati . Hiduplah selama2nya . Alhamdulillah kalau dapat hidup senang-linang . Dan menyesal tak kesudahan kalau hidup dalam siksa . ...nauzubillah .

No comments: