Saturday, August 4, 2007

THE PILLARS OF ISLAM

Dulu bila ada orang nak masok Islam , tahap mulanya suruh potong lancau . Potong lancau sangat digeruni , tak dak sapa pun yang betul2 jantan . Lebih2 lagi dipotong dengan pisau . Belum ada ubat2 moden . Berbulan baru semboh . Semua orang seangkatan aku tau semua ini. Rasa2 lebih baik jadi orang pompuan . Rela beranak berbelas orang . Orang pompuan pula rela jadi lelaki . Sakit hanya sekali ,masa potong lancau saja . Bila nak beranak lagi gerun , berbelas kali pula tu . Itu pahaman budak2 dulu . Yang nak jadi Islam pun tak jadi , kerana kena potong lancau . Bukan senang nak bersakit dicelah kangkang . Bukan sehari-dua . Malu pula berjalan mengengkang-ngengkang . Cara dakwah tak kena . Dakwah menakutkan orang .
Begitu juga bila perkenalkan rukun2 Islam . Orang baru rasa berat bila ada dalam agama Islam . Lebih2 lagi kena puasa sebulan . Rasa cukup berat bila tak boleh makan . Approach dakwah yang tak kena . Aku dulu pun rasa cukup berat nak tunaikan kesemua rukun . Lebih2 lagi nak tunaikan haji . Macam2 cerita susah payah bila menunaikan haji . Bila aku pahami betul tentang rukun Islam aku rasa sebagai satu nikmat pula menjalani rukun2nya . Yang ku sangka menunaikan haji susah ,merupakan cukup mudah . Bukan saja mudah tapi orang yang pernah berhaji pun , kalau boleh nak pi setiap tahun .
Ada orang yang ingin sangat menunaikan haji , tapi tak ada kemampuan . Dia tak payak pi kalau tak mampu . Apa nak susah2 . Setiap hari dok mengeloh pasai tak boleh pi haji . Islam tak paksa kalau tak mampu . Cukup senang ,bukan ? . releks lah brother .
Begitu juga zakat . Dia tak paksa berzakat kalau kita tak berharta , bukankah itu mudah . Islam bukan jenis 'along' . Releks la brother . Tunggu la ,kita terima zakat orang . Wah , lunaknya beragama Islam .
Bila datang Ramadan,orang semua berpuasa . Kita tak boleh berpuasa kerana uzur , kerana sakit ,kerana kita pengembara . Kita tak payah berpuasa . Bukankah cukup murninya agama kita . Tidak ada paksaan dalam agama . Bila tak mampu kita ada kaedah lain untuk menyelesaikannya .
Tapi sembahyang lain caranya . Mesti tunaikan walau dalam apa keadaan pun . Hang sihat ke , sakit ke ,mesti tunaikan .No way you can escape . Nampaknya berat bukan ? Tapi sembahyang juga senang . Kita boleh bersembahyang berbagai cara . Tak boleh berdiri boleh duduk . Boleh berbaring dan sebagainya . Jadi makin terok kita sakit ,makin mudah kita bersembahyang . Malah boleh bersembahyang dengan gerak biji mata. Dan bila terlalu berat penyakit kita, sembahyang menjadi mudah ,mudah dan mudah.
Alahai , yang ni yang sangat payah . Syahadah . Meng Esakan Allah . Ia adalah tunjang . Hidup dan mati kita adalah kerana Allah . Semuanya dari izin Allah . Nak merendahkan diri sesungguhnya kepada Allah . Ego akan merosakkan diri seseorang . Semua nak jadikan aku,aku,aku . Hilang pandangan kita pada Allah . Kita tumpang segala2nya pada Allah . Semuanya hak Allah . Duit kita banyak , itu duit Allah . Kita kena pandai menggunakanya kerana itu hak Allah . Kuasa yang dia berikan pada kita , gunalah kekuasaan itu sebaiknya . Itu Allah pinjamkan buat sementara saja pada kita . Jangan berbangga sangat . Semuanya akan dihitong Allah . Kalau kita cantik ,gunakan kecantikan kita pada Allah . Jangan syok-syok nak tayang paha ,pusat ,buah dada awak . Itu semua hak Allah . Nyawa kita , diri kita dan segalanya adalah hak Allah. Dunia sekarang ni habeh jadi rosak ,puncanya manusia dah lupa pada Allah . Depa ingat bumi kita ni besar sangat . Banding dengan keseluruhan alam ini , bumi kita macam sibiji habok pun tak dak.
Allah menciptakan makhlukNya ada yang besar dan ada yang kecil . Yang besar seperti arasy dan kerusi tak terlihat oleh mata kita . Yang kecil2 pun berbagai2 , juga tak dapat dilihat oleh mata kita . Kena guna teropong baru nampak . Teropong pun yang beribu kali gandaannya baru boleh dilihat . Kuman tak boleh dilihat oleh mata kasar . Sekecil2 kuman pun dalam badan dia ada berbagai organ seperti kita juga . Ada hati ,ada perut ,ada lubang beraknya dan seterusnya semuanya ada . Yang dirinya sendiri pun kita tak nampak , bagaimanakah organ2nya pula . Masyaalah , hebatnya Allah . Cukup kerdilnya kita .Lepas tu nak sombong buat apa lagi .
Yang masih tak sedarkan diri , pikiaq la hujung jatuh kita .
QULLUL-NAFSIN-ZA-IKATUL-MAUT...........setiap yang bernyawa pasti akan mati.
ALLAHUAKBAR.

No comments: