Friday, August 24, 2007

NO SUCH THING AS COMFORT ZONE (2)......continue

Semua kita bertanggungjawab di atas semua benda. Paling terpengaruh kita , paling banyak t/jawabnya. Orang ada kuasa lagi banyak t/jawabnya. Orang kaya paling banyak t/jawabnya.Kawasannya luas meliputi negara , negeri ,jajahan , daerah2, kampungnya dan paling sempit areanya ialah rumahtangga. Tapi banyak orang pandang sepi terhadap ini semua . Kebanyakannya bertanggungjawab mengisi perut sendiri , tanpa hirau persekelilingan . Itu depa punya . Dan kalau boleh nak kaut lagi banyak walaupun dengan apa cara sekalipun. Sanggup menipu. Sanggup menzalimi.Sanggup dengan apa cara saja,asalkan hajat tercapai.Lebih2 lagi dalam percaturan politik . Sanggup menzalimi dan menipu dengan pelbagai kaedah. Propaganda politik adalah tipu-helah . Memporak-porandakan jadilah propaganda . Macam Bush dok buat di Iraq. Dosanya bukanlah sedikit . Nak ganti dengan dunia ini pun tak mencukupi.Untuk bermegah nak tunjuk terror . Untuk bertakbur , manusia cepat lupa diri .
Berbagai kemungkinan akan berlaku dan kemungkinan akan ada di mana2 saja . Jagalah supaya kita tidak bermungkinan terkeluar dari rel yang diredhoi . Masa inilah manusia dihasut dan syaitan cukup pintar membuat helah yang sesat. Carilah kebahagiaan untuk diri di atas segala susah-payah diri sendiri . Jangan cari kebahagian diatas susah-payah orang lain . Kebahagiaan yang dicapai biarlah dapat dikongsi oleh orang lain . Kerana ia pemberian Illahi . Tok sah balon semuanya untuk diri , tapi kongsikan sedikit dengan manusia lain. Agama kita menentukan zakat untuk kita amalkan supaya kita bersih dari kekotoran . Sedekah untuk kita bersih hati . Hati tak sokmo mendongak ke atas , tapi ingin dan bersedia melihat ke bawah . Comfort perlu dikongsi bersama . There is no comfort when people around are in discomfort .
Aduh,aduh.....what a discomfort world we are in . The rich are to rich , while the poor are very poor and neglected. Isn't it ashame to us all ?

No comments: