Wednesday, August 8, 2007

KETARANYA KEGUNGCANGAN NILAI2 KEMANUSIAAN

KETARANYA KEGUNGCANGAN NILAI2 KEMANUSIAAN

Sedar tak sedar kita semua sedang berada dalam zaman yang pernah digambarkan oleh Nabi s,a,w , yang cukup digeruni oleh para sahabat Rasulullah . Satu zaman yang kita sendiri dapat melihatnya dengan mata dan dapat dirasai oleh hati-nurani . Setiap detik perkara2 mungkar menjelma di serata pelusuk bumi kita . Setiap saat ada pembunuhan , merata2 ada perzinaan , penipuan sesama insan dah lumrah , sifat mazmumah dimiliki oleh majoriti manusia ; sebutkan saja juzuk2nya , semuanya ada tak kira pangkat dan darjat .

Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa ketika itu ( sekarang ini ) manusia akan mengalamani detik dan ketika yang penuh dengan tipu-daya . Orang2 dusta dianggap benar,orang benar dianggap dusta. Orang yang bersifat khianat diberi amanah,sebaliknya orang yang jujur dicap sebagai pengkhianat.Pada zaman itu ( sekarang ini ) RUWAIBIDHAH berbicara . Nabi s.a.w ditanya : Siapa RUWAIBIDAH itu ?. Jawab Nabi s.a.w ,” ORANG BODOH . DIA BERBICARA MENGENAI BERBAGAI-BAGAI URUSAN KEBANYAKAN ORANG”.

Kantor2 berita dikuasai oleh manusia durjana dengan segala penipuan dan propaganda2 yang mereka atur-galurkan . Di tipu muslihatkan sehingga di percayai oleh orang kurang perihatin tentang kegelojohan dunia zaman kini. Yang peliknya pemimpin2 Islam turut terlibat dalam kegelojohan tersebut . Mempercayai mereka , menyokong mereka dan menyimpan wang berjuta-juta di dalam bank mereka . Mereka turut menjadi RUWAIBIDHAH berbicara dalam urusan dunia dan agama yang boleh sewenang-wenangnya menghancurkan nilai kemanusiaan. Mereka berani berbicara yang bukan dalam disiplin mereka .

Kita pandai tunjuk , yang arahnya kita sendiri tidak ketahui . Kita pandai mengajar seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul. WE ARE NOT A JACK OF ALL TRADES .

Qnce a teacher , we are always a teacher . Sebab tu seorang cikgu yang dah berpencen masih lagi dipanggil cikgu . Teringat ku pada cikgu2 ku THE KIRKBYITES , BRINSFORDIANS , TUOS, NORMAL TRAINED TEACHERS , UTS TEACHERS ,SITC , USTADS , TOK2 GURU PONDOK ,GURU2 DARI INDONESIA , GURU2 GRADUATE DARI INDIA ( 3 ORANG MEREKA i.e. V.S. TUPPER , NORONDNA ,K.K.KOSHY ) and sesiapa saja yang pernah mengajar ku walaupun satu huruf .Kepada kedua ibu dan bapaku kerana mendidik ku menjadi aku sebegini rupa ; walaupun hitam tetapi manis .Sehitam-hitam si buah manggis dot,dot,dot . SYUKRAN TO YOU ALL . To sir,with love. To mom and dad ;I love you.

Kita bina kemanusiaan untuk manusia dan biarlah binatang dengan kebinatangannya . Binatang bukan manusia , tapi manusia boleh jadi binatang ……..binatang manusia .

Sebaik-baik makhluk ciptaan Allah ialah manusia .

No comments: