Tuesday, August 14, 2007

TO KILL A PEOPLE

TO KILL A PEOPLE

Dalam sejarah dunia dah beribu peperangan berlaku . Perang ialah satu mission untuk membunuh orang . Perang masih berlaku sehingga kini . Perang di Iraq belum tamat. Perang di Afghanistan belum tamat . dan yang akan berperang pun banyak lagi . Kita manusia tak habis-habis berperang . We don’t want the whole world swallowed up by wars .Tapi apa boleh buat , kerana nafsu serakah manusia sanggup juga berperang , sesama sendiri . Mereka hilang akal , otak dah turun ke kepala lutut .

Wars have confused us . In Vietnam had killed many . So are in other parts of the world . Many more will be killed . Our society is very,very sick . We never admit that we are sick . Our cities are great centres of crime, pollution , joblessness , tensions and traffic jams . Macam-macam ada . Kalau menang dalam peperangan pun , kita kalah menjamin keselamatan . Kezaliman tetap menetas , dan memucuk setiap tunas di reranting yang baru .

Kita mengambil tindakan seolah-olah di alam ini tidak ada yang maha berkuasa . Kita lupa pada Tuhan . Kita lupa pada Quran . Kita lupa pada Hadis . Kita melalak di tempat2 hiburan , tanpa sedar , tanpa malu , tanpa seribu tanpa . Bergelut dengan dosa , bergelumang dengan nista , beraja pada syaitan ,merinjis segala najis yang hancing . Membusuk hangit di setiap ketika dan masa . Lalat langau membaham segala yang ada . Membawa terbang membawa segala busuk yang hangit-pengit kemerata . Membenih akhlak syaitan ,merogol segala yang mulia . Berakal bangkai , memusnah wangian yang sedia ada . Najis bertempekkan di setiap penjuru alam ……..musnah…….longlai tak lagi bermaya .

Selagi kita dalam hanyutan , tiada ada yang dapat menyelamatkan kita . Taufik dan hidayat Allah saja yang dapat menangkis segala gelora dan badai . No more killing , no more bloodshed .

PEACE : PEACE : PEACE

No comments: