Thursday, August 30, 2007

BIROBIKOM............itu sebutan melayunya

Satu sunnah Nabi saw yang jarang dilakukan oleh umatnya ialah berbekam . Orang kita selalu sebutnya birobikom . Tempat lain aku tak tau , tapi di tempat aku disebut begitu . Sokmonya ramai2 berbekam pada bulan Syaaban seminggu sebelum posa . Pagi tadi ( khamis 17 syaaban) banyak orang mai umah ku untuk berbekam . Aku panggil Us.Nawawi , dia pandai buat kerja itu . Aku pun boleh ,tapi aku seriau nak turis dengan pisau di kepala . Dulu dihisap guna tanduk , la ni dah ada sunction pump . Kerja jadi lebih mudah . Banyak darah kotor yang keluar . Orang pompuan keluar darah kotor tiap bulan .
Nabi saw bersabda , berbekam pada kepala itu ubat pada tujuh penyakit apabila meniatkannya.Antara yang disebut Nabi saw ialah penyakit gila ,sakit kepala,sopak,mengantuk,sakit gusi,suka pitam dan penyakit kulit .
Sebelum bekam tak boleh makan dan mandi . Jadi sesuai dilakukan selepas sembahyang subuh .Hari2 jumaat,sabtu ,ahad dan rabu tak digalakan berbekam. Yang paling baik ialah pada hari selasa pada 17 haribulan, mengikut bulan Islam .Selain itu ialah hari isnin dan khamis .
Ia jadi makruh berbekam awal bulan .Elok dikerjakan pada nisfu akhir , pada haribulan yang ganjil.
Ada masih banyak orang kita takut nak berbekam di kepala .
It's worth a try.....it is sunnah of our prophet.............pengajaran ini nabi saw dapat dari pada para-malaikat semasa di atas langit .
Berbekamlah sebelum dihinggapi oleh penyakit2 kronik . Berubat sebelum kena .

1 comment:

Azizi Ahmad Termizi: said...

"birobikom" bunyi macam bahasa arab? is it arabic?