Friday, November 14, 2008

BERSULTAN DI MATA , BERAJA DI HATI

BERSULTAN DI MATA,BERAJA DI HATI

Aku dok perhati seolah2 pemimpin kita tak mampu bina generasi akan datang.Semakin sehari semakin berkecamok.Bukan anak2 muda yang kecamok,tapi diantara pemimpin juga kecamok.Depa masing2 ego,selalu bawa keluaq pendapat sendiri2 .Jarang bersandarkan agama.Mengenepikan agama.Buang di penjuru dapor.Macam mana ketam nak ajar anak berjalan betoi.Perasuah tak boleh membasmi rasuah.Penipu juga tak boleh memberi amanah.Pencinta dunia tak juga boleh membimbing ke akhirat.Haloba tak membantu untuk berkanoah.Syok2 sendiri mustahil nak dapat comfort di zone akhirat.

Cuba kita nilai tengok pemimpin2 kita.Berapa orang yang boleh diharapkan.Nak tiarap tu banyak.Banyak yang hanyut dan hilang identity.Banyak yang ada rekod buruk.Pernah berasuah. Pernah ada rekod makhkamah.Pernah ada skandal itu dan ini.Pernah bersumpah.Ada masalah rumahtangga. Berkunjung keluar negara berpuluh kali,tapi mengaku tak pandai berbahasa inggeris.Aneh sekali ,pass universiti tapi tak boleh bercakap omputih.Rakyat turut menjadi bangsat.Di bangsat oleh pemimpin sendiri.Masing2 bangsat dan membangsat.Masing2 geng.

Kalau anjing ia menyalak sebelum menjilat buntutnya.Allah tak sayang kita jilat buntut dulu lepas tu baru salak.Salaklah apa saja,orang tak pakai.Yang dikata habeh hanyut.Yang mendengar pekak.Tak macam kata2 cikgu : Bila cikgu bercakap,seribu telinga yang mendengar.Bila cikgu berjalan,dua ribu mata yang melihat.Tapi sekali cikgu kencing berdiri,beribu murid kencing berlari.Kalau cikgu berbohong , semua murid jadi pencuri.La ni dah jarang cikgu2 masok politik.Dulu kekawan ku banyak dapat jadi menteri,MB,exco dan wakil rakyat bercambah2.Gaya depa memandu rakyat berbeza.Ada seorang dua yang buat hal,semua kerana ameno.

Bolehkah mazhab hadhari menyusun semula keberkecamokkan ? Ulamak2nya tak menyalak , tapi jilat juga . Banyak lulusan Al-Azhar.Lani balik azhar masok ameno.Yang pi buat medic dan enjineering di luar negeri balik masuk bulan.Itu semua kerja Allah.Kunn-fa-ya-kun.


Apabila allah menyayangi seseorang itu .. maka Allah akan memberi kemudahan kepadanya untuk melakukan perkara kebajikan .. manakala orang yang Allah tidak sayang .. maka Allah akan menunjukkan jalan maksiat kepadanya .. nau'uzubillah ..Kehidupan kita sebagai orang islam yang beriman .. memerlukan rahmat dari Allah memastikan segala amalan yang kita lakukan ditulis sebagai pahala disisi Allah s.w.t .. Insya'allah .. :::


Sesapa nak menderma ke Rumah Gemilang ( rumah anak2 yatim & miskin) sila hubungi alamat di bawah.


RUMAH GEMILANG,
ADIK,
(Rumah Asuhan dan Didikan Anak Yatim dan Miskin Daerah Sik)
Kampong Banggol Derdap,
Sik,
Kedah Darulaman.
Telefon : 04-4693763
Fax : 04-4693763
(Sila rujuk : Warden Asrama…Kak Long )

No comments: