Sunday, November 16, 2008

SELEPAS BERSARA AKU MULA "MENGEMIS"

AKU PENGEMIS TUA

Aku masih terkenang ibu dan ayah ku.Keduanya dah lama kembali.Mereka cukup berminat dengan anak yatim.Dua orang depa ambil bela.Dah tua belaka,dan salah sorang telah juga meninggal.Di zaman penjajah dulu belum ada lagi rumah anak yatim.Sapa yang minat,ambillah bela sendiri2.Rupanya anak2 ku juga mempunyai minat yang sama.Yang abangnya membela seorang anak yang orang tinggal dekat semak.Anak terbuang.Dan yang kakaknya memelihara 2 orang anak yatim perempuan , dah besar panjang.Sekarang ni ribuan anak yatim di tempatkan di rumah2 khas untuk anak yatim.Dan aku pun terlibat secara langsung sebagai AJK rumah anak yatim.Mak Wan juga turut terlibat untuk memanfaatkan masa.Malam2 dia ajar Al-quran.Itulah saja tugas kami di masa tua ni.Aku harap Allah berikan kami dalam berbakinya umur berkhidmat sebagai sukarelawan di rumah amak yatim.Aku tak malu mengemis minta bantuan untuk anak2 yatim.

Rumah Gemilang kami namai .Mempunyai 82 orang penghuni . Semua belajar di sekolah berdekatan.Dari darjah satu sampai ketingkatan 6.Makan/pakai semua tangungan RG (Rumah Gemilang).Terpaksa kami gajikan 2 orang tukang masak.Seorang jaga.Seorang driber.Empat orang warden.Dan seorang kerani.Hitong panjang terpaksa belanja RM 500 sehari.RM 15,000.00 sebulan.

Jadi aku kali ni nak mengemis kalau2 ada insan2 yang bersedia nak derma kat RG.Bantuan dalam bentuk apa pun kami sedia menerima.Ada orang setakat ni derma pakaian.Ada beri beras dan keperluan2 dapor.Ada beri duit.Malah dimusim buah2an kami di supply dengan berbagai jenis buah2an.Guru2 sekolah ada yang datang memberi tuition secara percuma.Dan berbagainya . Secara yang termampu….yang penting ikhlas …….alhamdullilah.

Semuanya saudara2 boleh salor ke alamat di bawah : Moga direstui Allah.
Terima kasih daun keladi.

Rumah Gemilang,
(Rumah Anak Yatim dan Miskin Daerah Sik),
Kampong Banggol Derdap,
08200 Sik,
Kedah Darulaman.

Telefon / Fax : 04-4693763 ………Ketua Warden : Kak Long

Salam dari ku Si Pengemis Tua.
Sebenarnya tak dak comfort zone dalam dunia ni.
Kita kena bersusah-payah mencari comfort zone di akhirat…..allahuakbar.

No comments: