Saturday, November 22, 2008

GENYEH SANA-SINI

GENYEH

Tiap pagi bila bangun dari tidoq,lepas sembahyang subuh,jangan terus baca berita suratkhabar atau dengar berita dari tv.Benak hati kita dibuatnya.Biasakan baca dulu Al-quran.Dengar berita terkini boleh menghaprakkan rohani dan jasmani.Tiada ada yang mendidik kea rah jalan yang lurus.Sejak pagi alam telah dibelomuih oleh kuman dan virus.Habeh rosak makhlok yang menumpang hidup di bumi.Lebih baik berita2 tak diheboh dan dihebah langsung.Manusia boleh hidup lebih aman dan sempurna tanpa berita2 yang berkitaran diantara peribadi2 yang bergenyeh satu sama lain.Tak dak lain yang baik.Tak dak yang nak cari jalan memakmorkan rakyat2.Pasai rakyat kurang dapat perhatian.Di lantik sebagai pemimpin.Sapa yang depa pimpin? Dok pimpin sama2 depa.Dok genyeh sama depa.Nampak macam orang Melayu ni berpenyakit.Macam2 penyakit mazmumah.Petik dari blog kickdefella : no one dies a virgin , life screws us all.

Ada ura2 nak rombak cabinet.Baru sangat ,8 bulan.Tak payah.Ganti saja yang letak jawatan.Lain2 tu biaq pi.VC Universiti Malaya pun baru 2 tahun dah ditukar.Katanya tak layak.Dulu sapa yang lantik ? Orang yang lantik dia tu yang tak layak.Macam2 cerita yang membuat kita nak tanya,nak soal,nak tau apa kerja depa sebenarnya.Bukan kita boleh buat main2 dengan duit Negara.Kerja caca-murba sapa pun boleh buat.Rakyat nak tengok kerja yang efficient.Bukan saja ngaji nak dapat 4-flat.Kerja pun kena bagi 4-flat.

Kita tak mau kerja jenis budak2.Habeh terbengkalai.Duit habeh,masa rugi,tenaga wasaja.Lepas tu bungkus tikar.Jenis haprak.Apa guna bergenyeh sesama sendiri.Yang betul ,cakap betul.Yang salah tok sah dok menegakkan benang yang basah.hangpa nak lari kemana ? Allah tau everything.Even He knows what is nothingness……Allahuakbar.

2 comments:

najwa salihin said...

Nak 4 flat macam mana pak cha... Kalau dah minda tu kelas ketiga. Dari pemimpin sampailah ke rakyat.

NGINAP SRENGENGE said...

Macam aku dok kata.Kalau pemimpin tu bangsat,pengikutnya juga bangsat.

Bapak borek anak rintik.