Thursday, November 20, 2008

TUDUNG HADHARI

TUDUNG HADHARI

Makin hari makin kelam kelibut.Makin tak senonoh.Makin tua dunia ni makin hilangnya keadilan manusia memerintah alam ni.Sebagai khalifah Allah kita membelakangkan perintahNya.Kita ketepikan suruhanNya dan memasyhurkan laranganNya.Tak gerun melakukan kerja buat yang bernoda dosa.Justice must be done,and it must be seen done.Di mana letaknya taraf khalifah ,tiada ada ciri2 yang patut ada.Bila jadi ketua tok sah dok berbangga dengan lagak.Berlagak saja padahal jiwa khalifah kosong dalam diri.Semua itu menambahkan ego dalam diri.Jadi sombong bukan saja pada sesama manusia,tapi sombong pada Allah.

Jarang manusia melihat ‘pukulan’ Allah.Tak Nampak balasan Allah di dunia .Segala yang ngeri di lihat sebagai bencana alam.Bertalu-talu datangnya selepas satu,satu.Padahal semua adalah ekoran dari dosa atas tangan2 manusia..Manusia yang mengheret bencana2 itu berlari2 datang.Kerana tak sedar dengan dosa2,manusia tak rasa perit.Tak rasa sakit , tak rasa bersalah.Masih boleh dok syok2 .Bergomoi dengan segala sifat kesyaitanan , dari makan minum dan berseronok-suka sepanjang masa.Tipu-daya bergelomang dari setiap inci alam.Masih juga mereka tipu diri mereka sendiri.Mereka menjadi immuned dengan segala bala yang didatangi Allah .Menipu dari makan-minum . Menipu dari segenap aspek kehidupan . Menipu diri dengan pakai2an yang terdedah.Yang pompuan juga menipu diri dan bangga berjambul rambut beralaskan tudung hadhari mereka.

Ingatlah banyak lagi mimpi2 ngeri yang akan muncul.Ekonomi ngeri.Iklim ngeri.Penyakit ngeri.Selagi kita tak buat check-up diri,sanggupkah nak menemui akhirat yang terlalu ngeri….nauzubillah.

Jangan pandai gamit murka Allah.Jangan berlagak sombong di bumi Allah.Jangan terlalu asyik dengan kecantikan dunia.Jangan goblok mengumpul harta.Kita sedang mengembara ke satu alam yang abadan-abada. Apakah bekalan ke sana yang sebenarnya ? Cuba buat check-up .
Genyehlah mata kiri , genyehlah mata kanan .Tengok lah sekeliling.Tengoklah di depan.Tengoklah di belakang . Periksa semuanya.Periksa juboq,bersih tak kita basuh .Periksa zakar , pernah tak meinianya dia .Pernah bawa pi Haadnyai ? Masa masih ada.Boleh lagi bertaubat . Jangan tunggu lama2.

No comments: