Friday, November 7, 2008

RM 10.6 JUTA BAYAR 6 HAKIM.

RM 10.6 JUTA BAYAR 6 HAKIM

Aku baru balik makan kenduri baca Yassin di umah Ismail.Banyak kekawan baru aku kenal.Ada dari Kelantan , ada dari Terangganu kite . Semua kekawan Ismail di tempat kerja nya IKM. Yang lain2 tu jiran2nya. Selepas makan aku dijamu dengan tapai specially ordered dari Kelantan. Aku balon terbahak-bahak. Memang aku gemar sangat makan tapai.

Banyak kami berbual lepas makan.Macam2 topik.Dari yang kecil2,sederhana dan besar2. Yang besar2 tu modalnya pun besar.Berjuta2 banyaknya.Yaitu bayaran gratuity 10.6 juta ringgit pada 6 orang hakim.Orang kerdil macam kami duit itu cukup besar.Kalau kami hidup balik dengan duit tu pun tak akan habis.Kami pun tak termimpi nak memperolehinya.Haram habok tak dapat.Biar pun bekerja dan berpelohkan darah.

Bila pikiaq pasai kes Salleh Abas aku teringat pada Almarhum Datuk Mufti Ishak Baharom.Dia juga diberhentikan tugasnya kerana mendakwa kes pertandingan ratu cantik.Tak dak sesapa kah yang ada autoroti untuk juga memperjuangkan bayaran kepada Almarhum.Dia juga ada maruah diri.Dan kita juga perlu mempertahankan harga dirinya.Dan harga kedaulatan hukum agama.Harap ada orang berwibawa cuba mencari jalan mempertahankan maruah diri Almarhom.

Aku cukup bimbang kalau2 kita didakwa Allah di Masyhar kerana memeperlekehkan jiwa insan yang mendukung cita2 memertabatkan hukum Allah .

Alfatihah….untuk Datuk Ishak Baharom.

No comments: