Wednesday, November 5, 2008

BILA LEMBIK , TERKULAI-KULAI LAH IANYA

RAKYAT TERINIANYA , TAMAKNYA YANG BERKUASA

Aku mulai celoteh ku dengan permohonan Allah melindongi ku dari syaitan yang di rejam.Allah bukan saja memanjangkan umur Tun Mahathir tapi umurku juga turut meningkat, sekaligus dapat tengok apa2 yang terjadi dan ditentukanNya.Sebelum merdeka dah aku dapat rasainya.Sebagai anak sekolah dapat ku rasai kemudahan yang penjajah berikan padaku.Aku boleh menguasai bahasa penjajah.Aku dapat rasai kemudahan biasiswa.Aku dapat rasai tunjuk-ajar dari guru2 lepasan universiti di India.Juga guru2 lulusan latihan Kirkby dan Brinsfordlodge.Guru2 normal-trained dan SITC dan TUOS sama2 turut dedicated dan kommited.Sehingga aku juga teringin nak jadi cikgu.Ibuku yang nak sangat2 aku jadi cikgu.Allah makbul doanya.Dan aku berpeluang menjadi guru di tiga buah sekolah aliran Inggeris.

Di masa mengisi kemerdekaan aku turut mengajar di sekolah aliran kebangsaan.Ada kelainan sikit.Politik kita yang kurang masak mengerohkan alam pendidikan.Ubah sana ,ubah sini.Kekadang macam tikus membaiki labu.Kekadang yang tak perlu diubah pun di kerosek juga.Punah jadinya.Guru2 jadi mangsa,dan anak murid juga jadi mangsa.Yang paling menyayatkan hati ialah tulisan jawi termusnah.Dalam masa yang hamper,bilangan buta jawi meningkat,sekaligus buta Al-quran.Dua kaligusnya suratkhabar jawi utusan melayu,turut layu dan terus berkubur.Sapa yang bertanggung jawab ? Tak dak sapa nak mengaku.

Bila Bahasa Melayu dinobatkan bahasa rasmi seluruh rakyat gegak-gempita syoknya.Semua matapelajaran diterjemah ke bahasa melayu.Boleh buka Universiti Kebangsaan.Beribu2 anak Melayu boleh jadi enjineer,doktor dan sebagainya dengan mengaji dalam bahasa melayu.Akhir ni matematik dan sains pula diajar dalam bahasa inggeris.Momentum anak2 melayu sekali lagi layu.Kecundang di tengah jalan.Hanya yang krim berjaya.Yang average nampak sukar.

Kerana terlalu kerap mengubah dasar,duit pun habis,masa pun langsai melulu,yang jadi giunepigs budak2 sekolah.Guru2 menerima tekanan.Tak dah chan nak jadi kommited dan dedicated.Mengapa tidak kita semaikan benih2 Kirkby/Brindsford/Sitc/Mwtc ? Sejauh mana nak lihat rakyat terinianya.Yang berkuasa pula jangan terlalu tamakkan kuasa dan harta dan pangkat.Biarlah yang pandai tentang pendidikan membuat perubahan.Jangan ikut tiupan politik.Tak semua orang politik tau selok-belok pendidikanBiar tamakkan berbini empat tak pa.Kerana yang berbini empat tu kerana menunai tuntutan nafsu, mereka akan alami mati pucuk.Terkulai-kulai dan lembiklah jasadnya.



No comments: