Sunday, November 2, 2008

PASAI APA TAK MAU JADI HAMBA ALLAH ???

AL-QURAN : TEMPAT TERTINGGI……..pasai apa tak mau jadi hamba Allah


Zaman aku kecik2 dulu ustaz cukup marah walaupun meletakkan pensel di atas Al-quran.Di rumah , Pak dan mak pula meletakkan Al-quran di atas alang.Di lantai jauh sekali nak letak Al-quran.Bila nak membaca ada rehalnya ataupun bantal khas sebagai alas .Begitu sekali hormatnya masyarakat dulu meletak taraf Al-quran.Sekarang ni Al-quran bukan saja nak dihormati,tapi memperleceh tu ada.Walaupun dah banyak cerdik-pandai agama.Kita tak sensitive langsung.Seolah2 Allah tu tak ada.Kita ketepi segala suruhanNya.Seolah2 kita lebih pintar dari Allah.Tahap mana kita letak Al-quran dalam hidup terkini ? Dah banyak pandai membaca.Dah banyak pandai bertajwid.Dah banyak pandai bertaranum.Dah banyak2 siri2 agama di TV.Apakah sudah kita laksanakan seperti kehendak Al-quran?

Selepas merdeka lebih dari 50 tahun Al-quran masih tak dapat diketengahkan.Lord Reid terletak lebih tinggi dari Al-quran.Pensel pun pernah aku dimarahi kerana letak atas Al-quran.Apakah kita tak marah hukum Al-quran lebih rendah dari undang2 Lord Reid ? Tahap mana kita memperhambakan diri pada Allah ?Tak takutkah pada syirik ? Dah lebih dari 50 tahun kita bercerai dengan british , kita bercerai talak tiga.Dan orang yang kita buat agreement bercerai dulu pun semua dah mati dan ada yang mampuih.Tapi kita dok heret juga undang2nya.Ada berapa ekor orang putih yang tinggal di sini ? Yang banyak cuma orang Melayu.Cina,India dan suku2 kita di Sabah dan Serawak.Kalau nak ikut kesesuaian,lebih baik guna undang2 negeri China kerana ramainya warga Cina dan mereka pula ramai yang jutawan2 dan kaya2.Mengapa guna orang putih ? Tak sesuai dengan orang Melayu.Tak sesuai untuk orang Cina.Tak sesuai untuk orang India ,lebih2 lagi depa lebih gelap dari segi warna kulit.Tak ‘mentedong’ langsung.

Komunis,sosialis,kapitalis,materialis dan segala isme2 yang lain semuanya dah menegakkan negara dengan idealogi masing2.Komunis dengan undang2 komunis. Sosialis dengan undang2 sosialisnya.Dan sebagainya.Apakah kita orang Islam dok tertegak membisu.Tak mau mengamalkan undang2 Allah ? ….jangan jadi bodoh….jangan jadi haprak.

Agama rasmi negara itu Islam , sesuailah sangat Al-quran ditempatkan yang tertinggi.Bukankah Al-quran tu untuk semua manusia.Al-quran dari Allah , dan manusia pula makhluk Allah.


Allah telah menurunkan Al-quran sebagai petunjuk dan untuk dipatuhi segala hukum yang telah dinyatakan di-dalam-Nya .. bukan hanya untuk dibaca ..untuk bertajwid saja…atau bertaranum saja…. tetapi untuk diamalkan di-dalam kehidupan……ni dok syok bertajwid dan bertaranum saja.Macam orang dok nyanyi Hindustan,apa makna pun tak tau….haprak sungguh. . ..Segala hukum telah dinyatakan oleh Allah ..cukup jelas dan terang , sebaliknya kita telah menggunakan hukum yang lain .. Allahu rabbi .. dengan menyatakan hukum Allah tidak sesuai untuk digunapakai di zaman moden .. hukum lama .. dan bermacam-2 lagi alasan .. bertaubatlah selagi Allah memberi peluang .. :::astaqfirullah.


TOLONGLAH PIKIAQ SEJENAK…….it is better a nobody now but a somebody hereafter.

WALLAHUA’LAM

No comments: