Wednesday, November 26, 2008

KERDAS ? ADA KUALITINYA

KERDAS BUSUKNYA ADA KUALITI

Di tempat aku ,kami panggil genuak.Buah genuak.Kalau sebut kerdas,banyak yang tak tau.Baunya cukup busuk selepas dimakan.selepas berkencing dan berberak.Tapi rasanya cukup enak kalau betul2 sambal belacannya grade A.Dengan asam limau kerat-lintang.Mertua lalu pun tak tegoq.Di musim dia berpucuk,pucuknya lagi lemak bila dibuat ulam.Makanan macam ni ialah kegemaran budak2 dari ulu yang suka.Orang ulu sik macam aku.Orang2 bandar tak meminati.Kerana buat busuk mulut dan busuk bilik air.Kalau tak corak air banyak2,bilik air akan bau berdengung.Dan lepas makan kena rantah beras supaya hilang bau di mulut.Tak sapa suka bertegoq sapa dengan kita.


Kelmarin bini aku bawa balik buah genuak cambah.Kawan dia beri.Whooo ! aku memang suka .Aku balon punya balon sampai malam tu sukar nak tidoq.Bila buah cukup tua , seredaknya cukup pekat.Orang kata ia bersagu pekat,tak digalak makan orang berbatu karang .Sesetengah orang akan payah nak berkencing.Tapi ubatnya cukup mudah.Makan ubi kayu mentah2.Selain tu dia membuat angin berkentutan.dan baunya juga boleh pengsan.Kena lari tidoq2 di dapoq dekat tong gas.Jauh dari bini.Puas aku sapu minyak angin.Serangan bertalu2 macam Bush dan peperangan telok dulu di Irak.


Orang2 tua tempat aku dulu2 suka sangat genuak,petai dan jering.Tiga dalam satu.Ketiga2nya memberi bau yang seakan sama.Ikut depa boleh mengelak dari kencing manis.Lahuma dan Jeha dulu pun suka sangat petai ,jering dan genuak.Pasai tu gigitan lintah dan pacat tak memudharatkan mereka.Lintah dan pacat pula boleh mengelak dari darah tinggi.Gigitannya membuat larian darah memecut-mecut.Darah mengalir laju.Tak ada blockage pada arteries.Tak kena buat by-pass . Sebenarnya pharmasi ada di sekeliling srengenge.Kutip lah,makanlah,semua jadi ubat.Kena tau juga memilih,kerana ada juga yang berbisa.Kekadang racunnya boleh jadi mampuih.Ada orang mati kerana termakan kulat beracun.Kulat yang aku paling suka ialah kulat mata kerbau.Boleh makan mentah2.Di dalamnya ada cecair yang sejok dan segar.Boleh menghilangkan panas dalam badan .La ni dah pupus.Tak jumpa dah di srengenge.


Di Thailand , orang pattani guna genuak buat pelincin muka.Dari buah jering dan petai pun boleh juga.Dari janin pun buat penyeri muka.Ini kumpulan barat.Janin juga depa buat gincu.Had pompuan dok sapu kat bibir.Nak heran apa,air taik pun boleh dirawat baik pulih.Di India taik lembu buat kayu api dan gas masak.Taik manusia juga boleh buat gas masak.Semua tu benda2 busuk macam genuak juga.Jadi nak heran apa kalau manusia tu perangainya busuk.Jangan busuk perangai sudahlah.Busuk ketiak boleh tahan lagi.Phoo,phoo tersumbat lubang hidong.
Kalau nak rasa resepi orang dulu,cuba rebus isi genuak dan makan cicah nyior parut digauli dengan manisan tebu.Baru la tau dunia tingginya bagaimana,dan luasnya lagu mana.Belum try belum tahu.Sudah try nak try lagi.

1 comment:

Leenoh said...

Assalamualaikum.

Pak Cha sebut orang bandar tak suka buah gunuak (kerdas), berapa ramai sangat orang bandar yang ori, yang ramai tu asal dari kampung.

Depa kata kalau makan petai kena makan bersama dengan buah terung, buah terung dibakar dan buat ulam,makan macam tu boleh potong busuk.

Buah petai, genuak, jering dan pucuk paku memang berangin. Buah sukun lagi teruk anginnya.
Pak Cha ini semua kena cerita supaya orang muda-muda tahu, inipun dakwah juga.

Saya pun memang suka benda itu semua. takut nak beli, kalau beli nanti saya makan nasi banyak, makan banyak berbahaya, darah boleh naik, kalu jadi macam tu problem, makan juga tapi makan dalam takut-takut.
wallahu aklam.